הדרך לאהבת ה' / לפרשת ואתחנן / מתורתו של רבינו כ'לפון משה הכהן זצוק"ל
ידועה היא השאלה "כיצד ניתן
לצוות על אהבה?", בהקשר של הפסוק "ואהבת לרעך כמוך". כיוצא בזה
עלינו לשאול גם בפרשתנו: כיצד ניתן
לצוות על אהבה כלפי ה':
"ואהבת את ה' אלוקיך, בכל
לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך"'
כיצד מצליחים לאהוב אותו??
רש"י מבאר לנו, את גדרי האהבה
כלפי ה': בכל לבבך-בשני יצריך, ובכל נפשך – אפילו נוטל את נפשך, ובכל מאדך – בכל
ממונך. כלומר: יש כאן ציון קצה, של מצבים, שגם בהם יש לאהוב את ה'. רבינו ייקח את
היסוד של רש"י, ויסבירו באופן אחר:
"שמע ישראל ה' אלהינו ה'
אחד ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך", נראה לפרש הטעם שביאר שלשה
דברים לאהוב בהם השי"ת משום דאהבת האדם לחבירו סיבתה שלשה דברים:
א') הנאת הגוף. שעל ידי היות להאדם
הזה הבא לאהוב את חבירו הנאה גופנית, אם שישמור אותו מהנזק כי גבור הוא. או
שירפאהו, או שיודיעיהו מה שלא ידע משמירת גופו. טבעי הדבר שתהיה לו אהבה אליו וכפי
שתגדל הנאתו כן הגדל אהבתו אליו.
ב') הנאת הנפש. שילמדהו חכמה, בינה
דעה והשכל, עצות ומדעים, בכל דבר חכמת בינה. וכפי הנאתו הנפשיים ממנו, כן תגדל
אהבתו לו.
ג') הנאת ממון. שמרויח ממנו אם
בעסק או במלאכה או עצה או טורח וכיוצא.
מה גורם לאדם לבחור חבר? לרוב –
לפחות באופן ראשוני – אינטרס. הוא מוצא בחבר, דבר מה שיכול להסב לו תועלת כלשהי.
יש חבר שיש לו כוח לעזור בענייני בריאות הגוף.הוא יודע כיצד להשמר מפגע רע, יודע
כיצד לצאת ממנו. אולי הוא סתם אדם חזק שיכול להגן.
אינטרס שני – בריאות הנפש – לימוד,
הדרכה ועצה.
אינטרס שלישי – אינטרס עיסקי. חבר
שיכול לסייע בהפקת רווחים כספיים.
וכל שכן בהיות האהוב הזה נקבצו בו
כל שלשת הסוגים הגו' וודאי תהיה האהבה בו אהבת נפש בעליית מכל אהבה.
אם יהיה חבר האוחז בקרבו את 3
המידות הנ"ל, ניתן כמובן להבין שיכולה האהבה להתפתח בעצמה גדולה!
והנה הקב"ה הוא עילת כל
העילות וסיבת כל הסיבות תקיף ובעל היכולת ובעל כל הכוחות כולם. וכל מה שיהיה בעולם
הוא מכחו ורצונו ברוך הוא, ואין מי שיאמר לו מה תעשה ומה תפעל, כי הכל מעשה ידיו.
ואם כן הדין מחייב לנו לאהוב את ה' אהבה שלמה, אהבה תמה, שאין אהבה בעולם כמוה.
את כל הסיבות גם יחד יש אצל
הקב"ה! אהבתנו אליו, צריכה להרקיע שחקים.
וזהו שאמר שמע ישראל ה'
אלקינו - הוא התקיף ובעל היכולת ובעל כל הכוחות כולם....וזהו שהמשיך לומר
"ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך", והוא נגד חלקי הגוף. "ובכל
נפשך", והוא נגד חלקי הנפש. "ובכל מאודך", והוא נגד חלקי הממון.
והממון נקרא מאד משום שהוא מתרבה מאד. ...
בפסוק הראשון שמע אנו משננים
לעצמנו מה המניע להגביר אהבה אליו ית': " בכל לבבך" – בכל ענייני גופך
(האינטרס הראשון), "ובכל נפשך" – כפשוטו, שמירה והצלחת הנפש (האינטרס
השני), "ובכל מאודך" – הוא הנותן לך ממון, ויכול להרבות לך עד בלי די
וגבול.
אדם המתבונן היטב באמירת פסוק
ראשון, מרוויח זכרון חשוב זה, המביאו להרבות באהבת ה', עוד ועוד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה