יום רביעי, 13 ביולי 2022

חנפנות - הפתח לנפילה

חנפנות – הפתח לנפילה / לפרשת פנחס / המשך חכמה

יוזמת ההכשלה של בנות מדין את בני ישראל, מופיעה מיד עם הסתלקותו של בלעם לביתו, בסוף פרשת בלק. חכמינו מקשרים בין הדברים ומלמדים שבלעם הוא בעל היוזמה הרעה הזו, כמובא ברש"י (במדבר פרק לא פסוק טז), בדיוק המילה "בדבר":

(טז) בדבר בלעם - אמר להם ...בואו ואשיאכם עצה. אלהיהם של אלו שונא זמה הוא ...

אמנם המשך חכמה במדבר  מוצא כאן תובנה מעוותת שהנחיל בלעם לישראל, והיא זו שגרמה לנפילה

הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם למסור מעל בה' וכו'. יתכן כי דרכי התורה לבלתי סור מדרך התורה אף כמלוא שעל (בבא קמא נ, א), וכל האומר הקדוש ברוך הוא ותרן - יותרו מעוהי (=יותרו מעיו, ראוי למות. ר"כ)

אנחנו רגילים לצטט את דברי חכמים בשבח המעביר על מידותיו. העיקרון הזה לא חל ביננו לבין ה': שם אנו חייבים להיות דייקנים, ועלינו לתקן כל פגם, מוקדם ככל שניתן. בלעם משבש את המבט הזה:

מה שאין כן בלעם אמר לישראל (במדבר כג, כא) "לא הביט און ביעקב" - אף אם חוטאים אין משים לב להם ואינו מענישם. והראיה - (פסוק כב) "אל מוציאם ממצרים", שהיו אז הללו עובדי עבודה זרה והללו (עובדי עבודה זרה), "ותרועת מלך בו" (פסוק כא), כמו שהרע אינו מקפיד מהרה על חברו ואינו מסיר חברתו ממנו

אין לכם מה לדאוג! אומר בלעם לישראל, הקב"ה הוציא אתכם ממצרים למרות שהייתם עובדי עבודה זרה, אם כן, גם בהמשך הדרך תוכלו לעגל פינות ולא יקרה לכם כלום! התוצאה לא מאחרת לבא:

ולכן צמדו לבעל פעור, כי לא יזנח ה' ולא יביט בם און

והוא שאמר הכתוב "בדבר בלעם" שדבר "לא הביט און ביעקב". 

רעיון זה של בלעם הוא הפוך מדברי התורה ושהמוכיח את חבירו, רצוי מזה המחניף לו, ולא מסב את תשומת ליבו לטעויותיו. כך אומר זאת שלמה המלך, ומבואר במדרש:

וזה שאמרו במדרש ריש פרשת דברים (על משלי כח, כג) "מוכיח לאדם אחרי, חן ימצא ממחליק לשון"... "ממחליק לשון" - זה בלעם שהחליק לשון לישראל, וגבה לבם ונפלו בשיטים, יעויין שם.

התוכחה קשה בהתחלה, אולם בטווח הארוך, המוכיח ימצא חן בעיני מקבל התוכחה, שכן הוא למד את טעותו, וישתדל לתקן (בתקווה...). לעומת זאת, המחניף מנעים לשומע בהתחלה, אולם בהמשך, עם בוא מחיר הטעות, הטועה יזכור את המחניף לרעה.

אנו , החפצים לחיות כמה שיותר מדוייק, כבני זוג, כהורים, כעובדים, חייבים לחפש את אותה דייקנות גם ביחסים שבינינו לבין הקב"ה, ולאהוב את מי שמסב את תשומת ליבנו לראוי לתיקון.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המשכן - אמצעי או מטרה?

  בס"ד המשכן – אמצעי או מטרה? / לפרשת צו / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל המשך העיסוק בקרבנות בפרשתנו מאפשר לנו לעיין בגישתו הכלל...