בס"ד
המחיר של ביזיון תלמידי חכמים /
לפרשת פקודי / מתורת רבינו רחמים חי חוויתא הכהן זצוק"ל
ישנה תחושה של שמחה עצומה עם סיום
בניית המשכן. אולם אנו יודעים שאחרית המשכן היתה פחות טובה, ושתי תקופות של מקדש
הסתיימו בחורבן. הסברים שונים נאמרו בחז"ל על הסיבות לחורבנות. רבינו מוצא
רמז לטעמים אלה, אצלנו בפרשה:
אשר
פוקד על פי משה עבודת הלוים וגו'. יש לפרש על פי מ"ש בפרק ב' דשבת (דף
קי"ט ע"ב) "לא נחרבה ירושלים אלא על שביזו בה תלמידי חכמים",
אחד
מהטעמים שהוזכרו בגמרא במסכת שבת, היא ביזיון תלמידי חכמים. מהו הרמז המונח אצלנו?
וזהו
"אלה פקודי המשכן", כמו שכתב רש"י שנתמשכן ב' פעמים, "אשר
פוק'ד" - לשון חסרון כמו "ונפקדת כי יפקד מושבך", שמה שנחרב ונחסר
המקדש הוא "על פי משה", קרי ביה "פי על משה" - שפערו פיהם על
התלמיד חכם הנקרא "משה" כמו שכתוב בגמרא "משה שפיר קאמרת",
ופירשו המפרשים ז"ל, דכל תלמיד חכם, יש בו ניצוץ ממשה רבינו ע"ה.
ישנו
ביטוי המופיע כמה פעמים בתלמוד: "משה, שפיר קאמרת" (לדוגמא, במסכת סוכה
דף ל"ט,א'). נאמרו בו מספר הסברים. רבינו מציג את ההסבר הרווחה, שבכל תלמיד
חכם יש הופעה מסויימת של נשמת משה רבינו, בהיותו ממשיך של הנחלת התורה לעם ישראל.
אם כן, משה רבינו אינו אלא רמז לממשיכי דרכו. העם פוער פיו כנגד תלמידי החכמים, ה'
ירחם. זו הסיבה להתפקדות, לחיסרון, של שני בתי המקדש. חסרון הנרמז בכפל מילת
"פקודי".
ישנו
טעם נוסף לחורבן, המוזכר שם בגמרא:
ועוד
סיבה אחרת "עבודת הלויים" רמז לתורה שהיא עבודת הלויים, דשבט לוי היה
עוסק בתורה, כמו שאמר הכתוב "יורו משפטיך ליעקב" וגו' (דברים י"ג, י'),
"אשר יורו אתכם הכהנים הלויים" וגו' (דברים כ"ד, ח'), "ואת
עמי יורו" וגו' (יחזקאל מ"ד, כ"ג), שנחרב בית המקדש בעוון ביטול
תורה, כמו שאמר הכתוב (ירמיה ט', י"ב) "על עזבם את תורתי", שהיא
עבודת הלויים.
הכהנים והלויים היו מוסרי התורה
באומה. לכן יישוביהם היו פזורים בכל שבטי ישראל. קיומה של אומתנו, תלוי במחוייבות
שלנו לדרך ה'. מי שמתווים לנו את הדרך הם תלמידי החכמים. אם ישנו זלזול בכבודם,
אין רצון לקבל את דבריהם ולשמוע בקולם. ממילא, גם אין חפץ בלימוד תורה, שהוא עבודתם
של הלויים והכהנים. הדרך משם לאובדן דרך קצרה מאד.
התיקון ממילא יבוא דרך חיזוק
לימוד התורה, וחיזוק כבוד תלמידי החכמים. דרכם נראה מהי הדרך בה נלך וכיצד עלינו
לנהוג כדי לעשות רצון ה'.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה