בס"ד
פלא הוא חיבור של רוחני
וגשמי. כך מבאר הרמ"א, רבינו משה איסרליש זצ"ל, מגדולי הפוסקים מלפני
כחמש מאות שנה, בהסברו למילים "ומפליא לעשות", שבברכת 'אשר יצר'. אין
הסבר ראציונאלי אנושי לחיבור מסוג זה. מתן תורה הוא אחד מהשיאים הקיימים לחיבורים
מסוג זה. תורה אלוהית לבני אנוש. כדי לקבל את התורה יש ליצור כלים נכונים שיעשו את
ההתאמה הגבוהה ביותר האפשרית.
מה הם הכלים וההכנות?
רומז הרב (אות ב):
ויסב אלהים את העם, דרך
המדבר ים סוף וחמושים עלו בני ישראל (יג, יח) אפשר לרמוז בזה מה שאמרו במדרש רבה
פרשת במדבר (פרשה א, ז) "בשלשה דברים ניתנה תורה: באש ובמים ובמדבר",
ופירשו המפרשים ז"ל הכוונה, האש, רומז לשקדנות וההתלהבות בלימוד תורה כאש
בוערת. המים, רומז למדת הענווה, על דרך אומרם (תענית ז, א) "אין המים נזחלים
אלא למקום נמוך". המדבר, רומז על מדת ההסתפקות כאדם ההולך במדבר שהוא מסתפק
במה שיש לו....
חז"ל במדרש רבה
אומרים כי כדי לקבל תורה יש לשים לב כי הקב"ה בחר לתת את התורה עם "תפאורה"
משולשת: אש (כאמור במפורש בפרשת יתרו) מים (כרמוז בהפטרת פרשתנו, בשירת דבורה
"ארץ רעשה אף שמים נטפו", שופטים ה, ד) ומדבר. אין הדבר סתמי. יש בזה
מסר לעם על הדרכים לקנות את התורה:
האש מבטאת החום
וההתלהבות. כדי לזכות לתורה יש להתניע את הלימוד עם חום פנימי וחיצוני, התלהבות
ושמחה. אחרת התורה חיצונית לנו.
המים מבטאים את מידת
הענווה, שכם המים תמיד זולגים למקום הנמוך ביותר שהם יכולים להגיע אליו. אדם בעל
גאווה לא קונה חיבור אמיתי לתורה, והדברים נשארים חיצוניים לנשמתו.
המדבר מרמז למידת ההסתפקות
במועט. אדם המרגיל עצמו לחיי רווחה, ולפתע חלילה הם נפגעים, יתאמץ להחזירם גם על
חשבון לימוד התורה.
בפרשתנו, המכינה את
התשתית לקבלת התורה, נמצא רמז זה בפסוק הנ"ל:
וזהו רמז הפסוק, "ויסב
אלהים את העם", והשפיע עליהם להיות בעלי מדות נכונות כדי לקבל התורה. א) "דרך
המדבר", להיות מסתפקים בהכרחי. ב) "ים סוף", להיות בעלי ענוה כמו
המים. ג) "וחמושים", שיהיו זריזים ונלהבים ללמוד תורה כמו חייל החמוש
בכלי מלחמה. ובאמצעות שלש מדות טובות הללו עלו בני ישראל
וזכו בקבלת התורה.
אומר הקב"ה: אתם
הולכים לפגוש את דבריי בעוד כ-50 יום, היו מוכנים! ללא הכנה לא יעשו בכם הדברים
רושם! בואו בהתלהבות! היו ענוותנים להקשיב! אל תחשבו שבהון גדול טמון האושר! עם
רכישת שלוש מידות אלה ודאי תהיו ראויים לחבר את הפלא הגדול, רוח וחומר, תורה
וישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה