בס"ד
יד כהה – על שום מה? /
לפרשת בא / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל
תפילין מניחים על יד
שמאל, כידוע. המקור לכך נמצא בסוף פרשתנו (יג, טז):
וְהָיָה לְאוֹת עַל
יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה'
מִמִּצְרָיִם
מביא החזקוני את דברי
חז"ל:
ידכה - יד כהה, לפי
שהימין מזומנת לכל דבר ומושיטין אותה בכל מקום לפי שהיא עסקנית מן השמאלית
חז"ל העומדים על
שינוי הכתיב של המילה 'ידך' לצורה הייחודית 'ידכה', מילה שכביכול מורכבת מהמילים
'יד כהה', כלומר אינה חדה כיד הימין המוכנה לכל משימה. יד חלשה.
אך מתבקש הוא שרבינו
יגלה כאן את הרעיון הבא (אות יט):
והי'ה אותיות הוי"ה.
לרמוז מה שאומר הפסוק (דברים ח, יח) "וזכרת את ה' אלהיך, כי הוא נותן לך כח
לעשות חיל". וזהו רמז הפסוק 'והיה' שם הוי"ה ברוך הוא, יהיה "על
ידכה" - במעשה ידיך, ולא בכחך וגבורתך אתה עושה חיל, וראיה לזה "כי
בחוזק" ידו יתברך "הוציאנו ה' ממצרים", מה שאין כח טבעי יכול
להוציא ישראל ממצרים תחת יד פרעה האכזרי, וכך בכל דבר ודבר תמיד יד ה' עשתה
זאת ולא בכח הטבע.
'והיה' רומז לשם יקוק בשיכול אותיות. על האדם
לזכור כי ידו הכהה אינה זו הפועלת את ההצלחות. יש לזכור את הקדוש ברוך הוא שהוא זה
הנותן לנו חיל, כאמור בחומש דברים. תביעה זו מופיעה כבר כאן ביציאת מצרים: שם הויה
נמצא בציווי התפילין, והוא צריך להיות לנגד עיניך בעוסקך במעשי ידיך. הדרך לזכור
זאת היא על ידי זכרון יציאת מצרים הנמצא בתפילין. יציאת מצרים היא אות ומופת כי
קריטריון ההצלחה אינו בהכרח השתדלות האדם ויכולתו. במצרים היינו בתכלית השפלות,
ואף על פי כן יצאנו, מה שמעיד על יד ה' הפועלת נפלאות. כך גם במעשי ידיך, גם אם
אתה בע"ה בריא ומוכשר, ברכת ה' היא משפיעה טוב על הצלחותיך. ללא ברכת ה', גם יד
ימינך עלולה חלילה להיות יד כהה, חלשה.
כך היהודי, טרם צאתו ליום
עבודתו, נזכר ומתחזק בקשר אל הקב"ה מקור ההצלחה והברכה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה