בס"ד
מהו שלום שלם? / לפרשת פנחס / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל
פנחס פוגע בזמרי וכזבי
על חטאם הנורא, המביא אסון ומגיפה על עם ישראל. פגיעה זו עוצרת את המגיפה. מבטיח
לו הקב"ה (כה, יב):
לָכֵן אֱמֹר
הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם
פנחס זוכה לקבל כהונת
עולם. כביכול קשריו עם הקב"ה התהדקו יותר מתוך גילוי מסירות הנפש שלו. ישנה
תופעה מעניינת באופן כתיבת המילה "שלום" בספר התורה: היא כתובה עם רגל
קטועה, "ו' קטיעא". מהי המשמעות של זה? מסביר רבינו כך (אות ב):
הנה וא"ו של "שלום"
קטיעא, והיא כמו יו"ד ונקראת "שלים" (או כמאן דליתא ונקראת
"שלם")
צורה ייחודית זו מאפשרת
לקרוא את המילה 'שלום' או כ'שלים' או כ'שלם' (אם נתייחס כאילו האות ו' אינה כתובה
כלל). מהו הרמז?
לרמוז מה שאמר התנא
באבות (א, יח) "על שלשה דברים העולם עומד, על הדין ועל האמת ועל השלום",
וקשה, שהרי אמרו מותר לשנות מפני השלום? [אלא] כי זה נאמר בדבר שאינו נוגע לדת רק
לשנות כדי לעשות שלום.
המשנה בפרקי אבות אומרת
שלקיומו של העולם נחוצים שלושה ערכים להתקיים: דין – עשיית משפט צדק, אמת – כנות ויושרה
בין בני אדם, ושלום – מאמץ לשמור על חיי חברה משותפים. אלא שישנה בעיה: חז"ל
לימדו אותנו שמותר לשנות (כלומר, לשקר) מפני השלום, אם כן כיצד יקויים ערך השלום
לצד ערך האמת? על כרחנו לומר, שהאמת שהאלוקית היא האמת המדוברת המשנה. אמת זו אין
לכופף מפני השלום. אם ישנה שלמות של עשיית רצון ה', והמדובר הוא בשינוי בהבלי עולם
עולם הזה – אין בעיה.
דבר זה נלמד מדברי ה' לאברהם
אבינו ע"ה:
כי עיקרו של הדבר למדנו
מהשם יתברך שאמר לאברהם (בראשית יח, יג) "למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד
ואני זקנתי", בשעה שאמרה "ואדוני זקן", ומפני השלום אמר לו שאמרה
על עצמה ולא עליו.
אין שום פגם בעניין
רוחני או מוסרי כלשהו בשינוי מסוג זה. במצבים אלה מותר לשנות מפני השלום. אולם, אם
מחיר השלום הוא ויתור על דבר ה' כזה או אחר, אין לשנות אפילו מפני השלום. דבר זה
מדויק גם מהמשנה הנ"ל בעצמה:
ולכן אומר התנא "על
הדין ועל האמת" תחילה ואחר כך "ועל השלום" וכמבואר, ולכן אומר
הפסוק "בריתי שלום" ונקראת 'שלים' או 'שלם', לרמוז שהשלום צריך להיות שלם
לפי הדת והתורה הנקראים 'ברית', ולא לוותר עליהם בשביל השלום.
סדר הערכים במשנה
מדוייק: קודם דין ואמת ואז השלום.
הרב צבאן זצוק"ל
כמנהיג ציבור בעל היכרות מעמיקה עם נפש האדם יודע כי רעיון השלום ואהבתו נטוע עמוק
בלבנו, ולכן אנו בקלות מרשים לעצמנו לשנות ולעקם את האמת כדי למנוע חיכוכים לא
נעימים ולא רצויים. הרב מציב לנו קו אדום: לא על חשבון עקרונות חשובים. לא על
חשבון התורה והמצוות. דווקא שילוב של שלוש הערכים דין, אמת ושלום יבואו הקיום
והעמידה של העולם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה