יום שלישי, 30 בנובמבר 2021

מהדרין בחנוכה: התלהבותו-מטר

 

התלהבותומטר / לחג חנוכה

הידור מצווה הוא דבר שקיים בכל המצוות. הדבר מופיע בגמרא במסכת בבא קמא ושם גם ניתן הקריטריון להידור זה . אומנם שם כתוב שיש להוסיף עד שליש כדי לקיים את המצווה בהידור, זאת אומרת שאם אתרוג כשר עולה 30 שקלים כדי להדר במצווה אקנה האתרוג ב 40 שקלים, לדוגמא.

מפתיע מאוד אם כן שבהידור חנוכה אנו מוצאים פערים גדולים יותר בין דרגות ההידור: כבר במעבר בין הסטנדרט (נא אחד כל ערב לכל המשפחה) למהדרין (נר לכל אחד מבני המשפחה מדי ערב) יכול להיות מכפלות של מאות אחוזים, קל וחומר אם עוברים למהדרין מן המהדרין (המנהג המקובל היום) . כיצד ניתן להבין הידור חריג זה?

הרב סולובייציק מסביר בספרו על התשועות שחנוכה יוצא דופן ממצוות רבות. וזה,  שבכל מצווה ישנו סטנדרט אחיד לקיום על ידי האדם הגדול והאדם הפשוט,  שניהם מקיימים את המצווה באותו אופן: אין הבדל חיצוני בין דרכי קיום המצווה, שניהם ישבו באותה סוכה ושניהם ישמרו שבת באותו אופן. שונה הדבר בחנוכה שכן עיקר קיום מצוות החג הוא דווקא בהתלהבות ובהתעוררות של המדליק את הנרות, האם הוא מרגיש את השמחה הגדולה של ניסי חנוכה? האם הוא מבין את גודל הנס שנעשה לאבותינו? האם הוא יודע להעריך את החסד האלוקי שבימים אלה?

 הביטוי לרגש הוא עניין המדרגות השונות של ההדלקה. יש סטנדרט של נר ליום ויש את המתלהב שידליק בכל יום אחד נוסף ובזה יציין את התלהבותו. עיקר קיום מצוות הדלקת הנרות היא בשמחה המלווה ולא רק באקט הטכני של ההדלקה.

נשים נא לב כי בקיימנו מאת המצווה הנפלאה אנו מודים גם ברגש ובהתלהבות ולא עושים מצווה חביבה זו כמלומדה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המשכן - אמצעי או מטרה?

  בס"ד המשכן – אמצעי או מטרה? / לפרשת צו / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל המשך העיסוק בקרבנות בפרשתנו מאפשר לנו לעיין בגישתו הכלל...