יום חמישי, 21 באפריל 2022

לחיות נכון. לחיות תורה.

 לחיות נכון. לחיות תורה. / לפרשת אחרי מות / מתורתו של רבינו כ'לפון משה הכהן זצוק"ל

חכמינו לומדים, שאדם הנמצא בפיקוח נפש יכול לעבור על המצוות. הפסוק הוא בפרשתנו (פרק יח, ה): 

וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם:  אֲנִי, ה'.

הדרשה: "וחי בהם – ולא שימות בהם".

אמנם, זוהי דרשה הלכתית. בפשוטו של דבר, התורה אומרת במילים הכי ברורות: התורה מעניקה חיים. התורה מדריכה לחיים. התורה מכוונת לחיים. כך כותב רבינו משה כ'לפון הכהן (יד משה, אחרי מות, אות ו'):

אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. נראה לי שהכתוב הזה כולל החיים הגשמיים והחיים הכלליים - והוא התמדת האומה ונצחיותה; והחיים הרוחניים, לחיי העולם הבא עולם הרוחני.

המושג "חיים", אינו מדבר רק על פעילות מוחית ודופק הלב. מדובר גם על מערכת קיומית-הרמונית, לפרט ולכלל, לגוף ולנשמה. חיים פיזיולוגיים, ללא מוסריות אינן ראויים לכינוי חיים, "רשעים בחייהם קרויים מתים". וכן גם אם אדם חי בצורה נכונה וראויה, אבל בחברה מעוותת, גם חייו אינם חיים במלוא מובן המילה. התורה, באה להדריכנו כיצד לחיות את החיים במלוא תוקפם והדרם.

שכל תרי”ג מצות, המשכיל בהם ימצא ג' תועליות: תועלת הגוף, תועלת הממון. תועלת הנפש.

וכמעט שבכל מצוה ומצוה ימצא המעיין טעם גופניי לתועלת האדם ממש בדרך טבעיי.

תועלת ממוניי והיא החברה האנושית האחוה והישוב המדיני.

תועלת נפשיי, לזכר את הנפש והנשמה להיות כמלאכי רום זוכה אל המקום הראוי בעולם הבא הנצחיי והרוחני.

בכל מצווה, ניתן למצוא 3 מימדי תועלת: לגוף, לחברה ולנשמה. הרב מונה כמה דוגמאות של מצוות ואיסורים, שיש בהם תועליות גופניות: איסור אכילת דם, צום כיפור ואיסור נידה. עיינו שם.

הרב מחדד יותר את ההגדרות, והוא מחלק את כל המצוות לששה חלקים, לפי התועלות המרכזיות היוצאות מהן לחיי האדם והאומה, כאשר הוא מתבסס על החלוקה הקטגורית של דוד המלך:

...ובדרך כלל לענ”ד דכל המצות נחלקים לששה. א') אמונת ה' וכל הנלוה לזה ונקראים בשם ,,תורת ה' ”. ב') מצות המעידים על מציאותו ויחודו ברוך הוא והשגחתו. כמו מצות ציצית. תפילין. מזוזה. מילה. פסח. וכיוצא. ואלו נקראים ,,עדות ה"! ג') המצות הישרים שהם לפנים משורת הדין, כחנינת עני ואביון, אלמנה וגר, ושאר מצות החסדיות. ואלו נקראים ,,פקודי ה'". ד') המצות התלויות בעניני אישות. לקיחת האשה בקדושין. גירוש האשה בגט והנלוה. אלו נקראים בשם ,,מצות ה'". ה') מצות התלויות בבית כנסת ובית המדרש ומקדש, ושמירת הטהרה. אלו נקראים "יראת ה'". ו') המצות התלויות בממון והגוף במה שבין אדם לחבירו. ואלו נקראים .,משפטי ה' ".

ואולי לזה כיוון דוד המע"ה, באמרו (תהלים יט) "תורת ה' תמימה וגו' משפטי ה' אמת צדקו יחדיו". ובזה כלל כל סוגי המצות הנ”ל. ובכלל מצות עשה, יש גם כן מצות לא תעשה הנילווים להחלקים הנזכרים.

הקטגוריות: 1. תורת ה' – ענייני האמונה. 2. עדות ה' – מצוות שבהן אנו מעידים על השגחת ה'. 3. פקודי ה' – מצוות לפנים משורת הדין. 4. מצוות ה' – ענייני קדושת המשפחה. 5. יראת ה' – מצוות הקשורות לכבוד המקדש והמשכן. 6. משפטי ה' – מערכת המשפט ההלכתית.

הרב מביע בסוף, את רצונו לכתוב ספר שיסדר את כל המצוות לפי תועליותיהם על פי חלקיהן. למיטב ידיעתי – לא זכינו לאורו, וחבל.

שנזכה לחיות חיים מלאים ושלמים, חיי פרט ואומה, אמן.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...