יום חמישי, 3 בנובמבר 2022

למען ייטב לי - בעבורך!

 למען ייטב לי - בעבורך / מתורת רבינו משה כ'לפון הכהן זצוק"ל

אחת השאלות הקשות העולות בפרשת ירידת אברהם למצרים, היא השאלה: מדוע אברהם אבינו מחליט לספר שהם אחים, ולא את האמת שהם זוג נשוי? הרי לא מדובר על אירוע חד פעמי, אלא על מדיניות קבועה, כמו שאברהם מתנצל לפני אבימלך, בפרשה הבאה (בראשית כ, יג):

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִתְעוּ אֹתִי אֱלֹהִים מִבֵּית אָבִי וָאֹמַר לָהּ זֶה חַסְדֵּךְ אֲשֶׁר תַּעֲשִׂי עִמָּדִי, אֶל כָּל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר נָבוֹא שָׁמָּה אִמְרִי לִי אָחִי הוּא.

כלומר, מדובר כאן על תרגיל קבוע.

מה מטרתו? ואולי יותר מזה: מה ההיתר לשקר?

במיוחד קשה הדבר לפי פירושו של רש"י (בראשית יב, יג):

למען ייטב לי בעבורך - יתנו לי מתנות.

זה נשמע מאד אגואיסטי, שאברהם אבינו, שגריר החסד והנתינה עלי אדמות יחשוב רק על המתנות שיקבל הוא עצמו עבורה!

אמנם יש מקום לעיון ודקדוק בדברי רש"י, אולם נראה כיצד רבי כלפון משה הכהן, מציע כיווני פשט שיכולים להסביר אחרת את אמירתו של אברהם (יד משה, לך לך ס"ח):

ועוד יש לומר בעיקר הקושיא איך אברהם עשה כן, ואברהם חשב כי בהיותו לה לאח לא יהיה לה כל אונס כי יוכל לעשות איזה עצה וטעם להצילה באיזה סיבה כמו "אחותי לא רצתה" וכיוצא מסיבות וסיבי סיבות. אך בהיותו לה לבעל יהרגוהו תכף וכמובן.

נקודה ראשונה: אם אברהם הוא אחיה, הוא יכול לייצג אותה ואת תחושותיה כלפי המצרים. לספר שהיא חולה ואינה רוצה להתחתן ועוד כהנה תירוצים. בכך יוכל אברהם להרוויח זמן ולפעול להצלתם.

ועוד יש לומר כי בהיותו לה לבעל שמא טרם יציע תפלתו לה' על זה ייהרג בפתע פתאום, אך בהיותו לה לאח כשיקחוה אצלם תכף יערוך שיח לה' ותנצל.

נקודה שניה: יהיה לו פנאי לפעול פעולה רוחנית, מה שלא יוכל לעשות אם הוא יוכר כבעלה, ויוצא ח"ו להורג תכף ומיד.

ועוד יש לומר באמרו 'למען ייטב לי' וגו' אין הכוונה על ההנאה הגשמית, רק היא הקדמה לאומרו 'וחיתה נפשי בגללך', ועל ידי רוב המטיבים יתגלה לו עצות נגד הרוצים להזיקו ולהרגו להנצל מידם.

למען ייטב לי בעבורך, פירושו, את תעזרי לי להינצל. זה הטוב שתגמלי איתי: שתחיה נפשי בגללך.

שלושת הפירושים הללו כמובן משלימים זה את זה: יכולת ההגנה על שרה, המאמץ הרוחני, והגברת סיכויי המחיה של אברהם, למען שרה אשתו.

רבינו מכוון אותנו לאמץ מבט חדש על הסיפור: רוב המפרשים דנים על אברהם. אבל האמת היא שזה מהלך שחייב לעבור את אישורה - לטובתה של שרה! בעיון נוסף מתברר כי הדבר רמוז במילה אחת קטנה: 'אמרי נא אחותי את', בבקשה תשתפי איתי פעולה במהלך. בפרשה הבאה הדבר יֵאמר באופן מפורש (כאמור בפסוק דלעיל בפתיחת המאמר) "זה חסדך אשר תעשי עמדי", היה זה באישור שלה.

מדובר אם כן בתחבולה שנועדה לעזור לשניהם לחוד ולשניהם כזוג, תחבולה שגם אם היוזם הוא אברהם אבינו, בסופו של דבר הוא באישורה ולתועלתה של שרה אמנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מי קודם למי - אבא או אמא?...

 בס"ד מי קודם למי – אבא או אמא?.... / לפרשת אמור / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל ידועה השאלה בעניין הסתירה לכאורה בין ציווי התור...