חינוך כאחריות מתמדת / לפרשת תולדות / מתורתו של רבינו אלטר מאזוז זצוק"ל
אברהם
אבינו זוכה לאהבה מיוחדת מאת ה'. אחת מהסיבות היא שהוא מסור להעברת תכני האמונה
והמידות, לבניו ולצאצאיו (בראשית יח יט):
כִּי
יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו
וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט.
גם אצלנו
אנו נמצא רמז לשני דגשים חינוכיים, אותם ראוי שנלמד מאברהם אבינו עליו השלום:
ואלה
תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק. הדקדוק ידוע למה כפל ואמר אברהם הוליד
את יצחק?...
השאלה
הבולטת מיד בתחילת הפרשה, היא, מדוע ישנה כפילות: אם יצחק הוא בן אברהם, ברור
שאברהם הולידו! נאמרו בכך תשובות מספר, וגם רבינו כאן, בספרו "אם
למקרא", השיב תשובות משלו. לאחר מכן מזכיר רבינו את תשובת ר' אברהם אבן עזרא:
והראב"ע
ז"ל כתב "הוליד את יצחק", כלומר גידל ורבה, כמו "יולדו על
ברכי יוסף".
הראב"ע,
אומן העברית, מציג משמעות נוספת למילה "הוליד". אנו מוצאים שימוש במילה
זו גם במשמעות של "גידול הילד". אמנם אין הדבר פשוט:
והקשה הרב
חוט של חסד ז"ל (ר' אליהו
הכהן מאיזמיר, המאה ה-17-18), דפשיטא שהוא גדלו בהיותו בנו, וכל שכן בן ידיד
וצדיק!
וכי תעלה
על דעתנו שאברהם לא חינך? והלא נאמר לעיל בפסוק שהבאנו שהחינוך היה אחד מסימניו
הבולטים של אברהם! מתרץ רבינו שני תירוצים:
המילה
"את" בתורה, משמשת לעיתים במובן דומה למילה "עם". גם כאן מחדש
ראב"ע, שאברהם אבינו לא זנח את דרך החינוך לאחר שבניו בגרו, אלא היה שותף מלא
גם בחינוך נכדיו. גם כאן מאירה לנו התורה את הדרך. חינוך הוא מהלך רב דורי, וככל
שאדם יכול להיות שותף ומעורב בו, לפי הזמן והעניין, חובה עליו לעשות כן.
"עטרת זקנים – בני בנים". שנזכה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה