יום שלישי, 18 באפריל 2023

להפוך מר למתוק בשני צעדים

להפוך מר למתוק בשני צעדים / לפרשת תזריע  / מתורת רבינו מקיקץ שלי זצוק"ל

אחת מתופעות הצרעת הייחודיות היתה מצב בו האדם כולו נהיה לבן מצרעת. באופן מפתיע, קובעת התורה כי האדם טהור (יג, יב-יג):

וְאִם פָּרוֹחַ תִּפְרַח הַצָּרַעַת בָּעוֹר וְכִסְּתָה הַצָּרַעַת אֵת כָּל עוֹר הַנֶּגַע מֵרֹאשׁוֹ וְעַד רַגְלָיו לְכָל מַרְאֵה עֵינֵי הַכֹּהֵן:

וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה כִסְּתָה הַצָּרַעַת אֶת כָּל בְּשָׂרוֹ וְטִהַר אֶת הַנָּגַע כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא:

מה הטעם שבדבר? מהו הרמז? ועוד יש לשאול: מדוע יש להכפיל את עניין הטהרה: "וטיהר" "טהור"?

רבינו מחבר בין תהליך הטהרה לתהליך התשובה (חלק ג, אות ה, על פסוק יז):
נראה לפרש על פי מה שכתבו ז"ל [יומא דף פ"ו ע"ב] שעל ידי התשובה נהפכים זדונות לזכיות. וזהו "וראה הכהן" - הוא הקדוש ברוך הוא [סנהדרין דף ט"ל ע"א], "והנה נהפך הנגע" שהוא העון, "ללבן" שהוא המצוות, כי שב האדם בתשובה ובמקום שהיה עובר עבירות שב לסגל מצוות, אז "וטיהר הכהן את הנגע" - שגם הנגע עצמו יטהרנו להיות כזכיות.

כוחה של תשובה גדול הוא מאד. אדם שפעל שלא כראוי ועשה דברים שלא יעשו, נמשל לבעל צרעת. יש בו טומאה. כאשר הוא שב בתשובה , הרי כל מהותו מתהפכת, "מדרכי התשובה להיות...משנה שמו כלומר אני אחר ואיני אותו האיש שעשה אותן המעשים ומשנה מעשיו כולן לטובה ולדרך ישרה..." (רמב"ם תשובה ד, ד). למרות שכולו צרעת – הכל נהיה זכויות, כשב מאהבה.

אבל מדוע ישנה כפילות של מושג הטהרה? ממשיך רבינו באות ו:
ומה שכפל ואמר "טהור הוא", נראה לפרש על פי מה שאמרו רבותינו ז'ל [ויומא שם] דמה שזדונות נעשים כזכיות היינו על ידי תשובה מאהבה, אבל על ידי תשובה מיראה נהפכים הזדונות לשגגות דוקא ולא לזכיות.

תשובה מיראה מהפכת זדונות לשגגות, ואילו תשובה מאהבה מהפכת זדונות לזכויות, למצוות! אבל, ישנו תנאי שכתב הבן איש חי ע"ה:

ועיין בספר משל ונמשל סימן ל"ב שאי אפשר לאדם להשיג תחילה תשובה מאהבה, רק אחרי שישיג תחילה תשובה מיראה ושוב זוכה להשיג אחר כך תשובה מאהבה...

רבינו הבא"ח כותב שישנו אוצר וישנו השער לאוצר. לא ניתן להגיע לאוצר ללא מעבר בשער. האוצר הוא תשובה מאהבה, מפני שהוא הופך את העבירות לזכויות, ואילו השער הוא התשובה מיראה, שמאפשר כניסה לאוצר. הבא"ח מסביר שם את הדברים בהרחבה, עיינו שם.

לעניינו מסיים הרב:

וזהו שכיפר "וטיהר הכהן את הנגע" - שיהפוך העון לזכות שהוא טהרה, אם כבר אותו האדם "טהור הוא" - בתשובה הראשונה ששב מיראה, ועתה שב עוד שנית מאהבה.

שתי הטהרות הם בעצם 2 שלבי התשובה: על בסיס ההיטהרות הראשונית הבאה מכוחה של יראה, יש היתכנות להפיכת כל מעשי האדם שאינם טובים – אפילו לזכויות ומעשים טובים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...