בס"ד
כבוד מלכות או כיבוד הורים? / לפרשת ויגש
/ מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל
יעקב יורד למצרים למשמע הבשורה הטובה שיוסף
בחיים והוא משנה למלך. יוסף מייעד למשפחתו – ואביו בתוכם – התיישבות דווקא בארץ
גושן, שאינה קרובה לעיר מלכותו (מה, י):
וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גֹּשֶׁן וְהָיִיתָ
קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל אֲשֶׁר
לָךְ:
שואל על זה רבינו (אות ז):
מאד יפלא על זה כי מהראוי שיושיב אביו
בארץ מצרים מקום משכן כבודו ולא להושיבו בארץ אחרת רחוק ממנו!
כיצד ייתכן שלא יושיב את אביו במקום
יוקרתי ומכובד הקרוב לעיר המלוכה? במיוחד לאחר ניתוק קשה של עשרות שנים!
מיישב רבינו באופן הבא:
ויתכן שהוא על דרך שכתב הרא"ש (רבינו
אשר בן יחיאל, צרפת-ספרד, המאה ה-13) בסוף פרק קמא (=ראשון) דקידושין על
מהר"ם מרוטנבורג (רבינו מאיר, אשכנז, המאה ה-13) רבו, כי מיום שעלה לגדולה לא
הלך להקביל פני אביו ולא רצה שאביו יבא אצלו.
רבינו מביא את דברי הרא"ש המעיד על
רבו הענק, המהר"ם מרוטנבורג, שכאשר נתמנה לרבנותו, לא פגש את אביו כדי לא
להכנס למתח ההלכתי של כבוד מי גדול, כבוד תורה או כיבוד הורים. נציין, שהרא"ש
לא פסק כמו רבו, והורה שמקרה כזה, של בן שהוא תלמיד חכם גדול, שכל אחד חייב לקום
לפני זולתו: האב לכבוד תורת בנו, והבן לכבוד אביו. מכל מקום – מציע רבינו – שזה היה
השיקול של יוסף:
ולזה אמר כי בהיות "כי שמני אלהים
לאדון" וגו', ועליתי לגדולה רמה כזאת, לזה יוכרח לשבת בארץ גושן לבל ימשך
פגיעת כבוד לי ולך, כי אם תקום מפני לחלוק כבוד למלכות - תהיה פגיעה בכבודך כי אני
מחוייב לקום מפניך כי אבי אתה, ואם אני אקום מפניך כדת - אז תהיה פגיעה בכבוד
המלכות!
זה מתח נורא! אם יקום יוסף לכבוד אביו,
ייפגע כבוד המלכות, ואם יעקב יקום לכבוד יוסף המשנה למלך, הרי שבזה ייפגע כבוד
אביו. המסקנה:
על כן הטוב והישר הוא לשבת בארץ גושן, ועל
כל פנים תהיה קרוב אלי.
יוסף ינסה לשמור על קשר הדוק גם מרחוק,
למרות האילוץ לשבת במרחק.
בהלכה ישנם מצבים בהם
כבוד האב מתקיים באופן שכלפי חוץ לא נראה ששומרים על כבודו (בבלי קידושין לא, א):
תני אבימי בריה
דרבי אבהו: יש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם, ויש מטחינו בריחים ומביאו לחיי העולם הבא.
כלפי חוץ נראה הבן המעסיק את אביו בריחיים כפוגע בכבודו, שמעבידו בעבודה קשה אולם שם מדובר שאין ברירה אלא להתפרנס באופן הזה, אך הבן עושה זאת בחן וברחמים כדי לעודד את רוח אביו. היום היינו מביאים אולי דוגמא אחרת: אדם שלא מוותר לאביו המזדקן שיטפל בענייניו, כדי למנוע ממנו התנוונות. אופן קיום המצווה חייב להיות מותאם בצורה המיטבית למצבי החיים המשתנים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה