יום רביעי, 16 בפברואר 2022

הדיסוננס של השבת

הדיסוננס של השבת / לפרשת כי תשא / משך חכמה

לפני שמתחילים להסתער על עבודת המשכן, ישנן הוראות בטיחות רוחניות: לא עובדים בשבת (שמות פרק לא, יג-טו):

(יג) וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם: 

אך, אבל, למרת שאתם צריכים ורוצים לבנות משכן - השבת נשמרת. כידוע, זה אחד המקורות לכך שחילול שבת משמעותו ל"ט סוגי המלאכה שנעשו במשכן לצרכים שונים. 

עד כמה זה חמור? 

(יד) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ:

עונשו של המחלל את השבת בשגגה הוא הבאת קרבן חטאת, ואילו עבר במזיד - כרת או סקילה. למשך חכמה יש כאן שאלה מרתקת: 

הלא השבת גופיה נדחית מפני פיקוח נפש אחת מישראל, והרי היא קלה אף מפני ספק פיקוח נפשו של אדם, ומי שעובר על השבת נהרג ונסקל! 

כלומר: כיצד ניתן להכיל, שמצד אחד מותר לחלל שבת להצלת יהודי בפיקוח נפש, דבר המלמד שהיהודי חשוב מהשבת; ומן הצד השני אם יהודי מחלל את השבת, הרי שהוא נהרג, מה שמלמד את ההיפך מהנ"ל: השבת נעלית מן היהודי! כיצד ניתן לישב את הדברים? 

כיוון התשובה, הוא היסוד של כל עניינה של השבת: העדות שמעידים ישראל על בורא עולמו, קיומו ומלכותו. זו לשונו: 

אכן באמת קדושת השבת נדחית מפני נפשו של ישראל, כי אם אין ישראל ליכא שבת בעולם, ומי יעידו על שביתות השם ממעשיו ועל קדמותו בעולם?! 

קודם כל - ישראל חשובים מהשבת, כי הם הנותנים לה את המשמעות. אם אין ישראל - אין שבת, ומתוך כך גם אין עדות לכל באי עולם. ישראל - על ידי השבת - מעידים מול כל העולם על ה' שברא את העולם ונח ביום השביעי.

אכן, אם הישראל לא שמר את השבת הוא גרוע ונבזה ... כי גם אם אינו נסקל נפשו נכרתת מן הקשר האמיץ אשר קשורה כנסת ישראל בה' ובתורתו, ...

אם אדם מחלל חלילה את השבת, הרי שבזה זלזל בקשר שבין ה' לישראל, שבא לידי ביטוי בשבת, ולכן עונשו כה חמור. ולפי זה מובן פירוש הפסוק:

וזה שאמר "ושמרתם את השבת כי קודש היא לכם", היינו שהיא נתונה לכם ואתה העיקר והיא הטפילה לכם ...ועושין כל צרכיהם בחולי שיש בו סכנה בשבת, כי אם אין ישראל מי המה המקדשים אותה! ואף על פי כן - "מחלליה מות יומת", כי המחללה הוא נטפל ממעלתו וחלל ברית קודש שהיה בינו ובין השם...

נלמד נא מעלתה של השבת, שהיא מסמלת את הברית הנצחית בין ה' לעמו. המחלל את השבת ח"ו, אינו פוגע בשבת, אלא בשורש הדבר: האות שביננו לבין ה'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

המשכן - אמצעי או מטרה?

  בס"ד המשכן – אמצעי או מטרה? / לפרשת צו / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל המשך העיסוק בקרבנות בפרשתנו מאפשר לנו לעיין בגישתו הכלל...