יום שישי, 3 בדצמבר 2021

מהי תשובתו של ישמעאל?

מהי תשובתו של ישמעאל? / פרשת חיי שרה / משך חכמה

בסוף הפרשה מסופר שיצחק וישמעאל גם יחד קוברים את אביהם (בראשית כה):

(ט) וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא:  

חז"ל הסיטו את מבטנו לעובדה שיצחק מוזכר קודם, ומכאן הסיקו חכמים את הדבר הבא (רש"י ):

(ט) יצחק וישמעאל - מכאן שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו, והיא שיבה טובה שנאמר באברהם: 

מה תוכן תשובתו של ישמעאל? הרי אנו מכירים את המדרשים שישמעאל התגאה בהיותו צדיק מיצחק, שכן הוא - ישמעאל - עשה ברית מילה בהיותו בן שלש עשרה, ומצוות מילתו נרשמת לזכותו, ואילו יצחק עשה זאת בן שמונה ימים, ולא מבחירה. אם כן - הוא שמח במצוות! 

אומר המשך חכמה:

שמע מינה (=למד מזה) עשה תשובה. פירוש דהטעם משום דהוא היה בן הגבירה, אבל חטא של ישמעאל היה כי "מצחק" היה על ה"משתה", שמאבימלך נתעברה, כפירוש הספורנו. לכן תשובתו היתה, שהודה שיצחק בן הגבירה מאברהם, 

מדהים! ישמעאל חי בתודעה שיצחק אינו אלא בנו של אבימלך, שכבש את שרה אצלו, בארץ פלשתים. לכן הוא לא מוכן לקבל את מרותו וסמכותו של יצחק, וקבל את היותו של יצחק ממשיך ברכת אברהם. נוח לו לחיות בתודעה זו כדי להרחיק מעליו ייסורי מצפון. מנין קבל את המידע ?

והיה מאמין לקול המלאך ששמע, כמו שדרשו על הפסוק "והוא אחריו" (יח, י) זה ישמעאל.

ישמעאל היה באוהל בזמן הודעת לידת אברהם, ועד עכשו התכחש לבשורה זו, והיה בטוח שהוא הממשיך. חזרתו בתשובה היא ההכרה כי יצחק הוא הראוי לברכה, והוא זה המקבל את הארץ כממשיך הדרך.

האם צאצאיו יעשו תשובה זו?

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מי קודם למי - אבא או אמא?...

 בס"ד מי קודם למי – אבא או אמא?.... / לפרשת אמור / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל ידועה השאלה בעניין הסתירה לכאורה בין ציווי התור...