יום רביעי, 19 בינואר 2022

אם תפגוש הודי ברחוב...

 אם תפגוש הודי ברחוב... / לפרשת יתרו / מתורתו של רבינו כ'לפון משה הכהן זצוק"ל

"ארץ הקודש", "אור לגויים", "המקום לממש את המורשת התנ"כית הנהדרת", "החלק של העולם שמחובר לנצח לרוח האנושית ולנשמה האנושית".

אלו הם מעט מן הציטוטים שנאמרו על ידי מנהיגיהם של מליארדי בני אדם בשנים האחרונות. ישנה כנראה זווית ראיה מסויימת, שאנחנו לא מצליחים לראות בנו, בבחינת "יהללך זר ולא פיך". מעבר לקושי בהרמת הראש מעל הציניות היומיומית על ההתנהלות הפנימית שלנו כמדינה, והשקפה על נקודת מבט גבוהה יותר, נראה שיש כאן קושי נוסף. קבלת האחריות. אם אני מודל, אני צריך להתנהג בהתאם.

בנאום המבוא למתן תורה, הקב"ה פותח בהצגת יעד מרכזי לכל המהלך:

"ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". 

מה כלול בציווי זה? מסביר ר' כ'לפון:

כ"ב) ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש. כל משכיל היטיב בדרכי תורתנו הקדושה יראה כי מלבד  הנסתרים והרוחניים שבה, עוד בה שכל דבריה להם טעם שכליי, אם תועלת גוף אם תועלת מדעים ומידות ודיעות ישרות. ואם כי נמצא באיזה פרטים אשר לא ידענו טעם להם הנה החסרון הוא מצדנו. כי החכם השלם בכל אופני המדע ימצא טעם לכל דבר ודבר.

כל אדם שמתבונן בתורה, רואה ויודע כי חכמה עצומה גלומה בה. לא רק בעניין המידות הישרות, אלא גם בענייני עולם הזה, הדרכה מדינית, בריאותית ועוד (הרחבה רבה מאד במאמר שלישי של מורה נבוכים). גם אם איננו מבינים הכל לעת עתה – הדברים מתבררים עם הזמן.

ואם כן לפי זה תורתנו הקדושה נצרכת גם כן להיות בתור חוק ומשפט לכל באי עולם, רק מצד חסרון שכלם ועובי וגסות דעתם ומדותיהם לא יוכלו להשכיל בה כראוי. ומי הראוי וקרוב יותר לה ? הם ישראל.

מכיוון שבתורה ישנה הדרכה לחיים מלאים גם בענייני עולם הזה, מתאים וקשור הדבר גם לגויים. גם הם יכולים למצוא הדרכה לניהול נכון ומוסרי של החיים. אמנם התורה נכתבה לאזניים ונשמה ישראלים, וממילא יש לקיים תיווך של התכנים שיתאימו לאומות אחרות.

מדובר כאן על הטלת משימה דרמטית!

ואם כן יש לומר דהיה מן הראוי כי כל ישראל יהיו בתור ממלכה של משרתי ה' ומהם תצא תורה והוראה לכל באי עולם. ממלכה וממלכה כפי איכותה וכמותה. ומה שבאפשרות לה לקבל ולהבין ולדעת. על דרך מה שישראל בגולה הפיצו אור גדול על כל באי עולם לדחות הכסלות והבערות, האכזריות והזדון, ולהצמיח הצדק והמישרים, החמלה והחנינה, האנושיות וכל המידות הנעלות.

כבר הוכחנו את עצמנו בתור משפיעי האנושות. דרישת הדעת והחכמה, אהבת המוסר והצדק, דאגה לחלשים ולנדכאים, הם תוצאה של פעולת ישראל במהלך ההיסטוריה. האם כבר הגענו לשם?

ואם כי בעונות הרבים מרוב העון לא זכינו למדה זו להיות בתור מורים לכל בני העולם, תקוותינו חזקה כי בבוא לציון גואל וישראל עושה חיל יתקיים זה, להיות כל באי עולם לוקחים מדע והשכל מתורתנו הקדושה, לקיים מה שנאמר כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים;

בזמן שהדברים נכתבו, לפני כ80/90 שנה עדיין לא. אולם הרב כותב, שהדבר כנראה יושפע לטובה עם גאולת ציון, התקופה שבה אנו חיים כיום. תקופה בה חוסנה וגודלה של האומה נבנה למול עינינו. ומכאן – למשימה!

ולכן החובה והמצוה על כל אשר בשם ישראל יכונה להיות לו עין פקוחה לשמור את דרך עץ החיים את התורה הכתובה והמסורה ולהכין את עצמנו לזה, וה' ישלח עזרו מקודש כמאמר חז"ל הבא להטהר מסייעין אותו. ובעזרת האל וישועתו יקויים בנו הפסוק (צפניה ג' ט') כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. ובית המקדש מקום התפלה לה' יקרא בית תפלה לכל העמים כפי מה שתרשנו התורה, ככתוב כי ביתי בית תפלה ייקרא לכל העמים.

אם יפגוש אותנו הודי ברחוב, וישאל: מה יש לכם לומר לנו? מה יש לאלוהי העולם לומר לאומתנו? עלינו להיות מוכנים. כהני העולם. אין די בהשתבללות בענייני האומה בלבד, אלא להצמיח את הקומה הבאה. מתוך כך תהפוך ירושלים להיות מרכז הצדק העולמי, ובית המקדש – מרכז התפילה של האנושות כולה.

יואיל ה' ישלח ידו ויאמר לכל צרות ישראל די ויחדש ימינו כקדם לאמר לאסירים צאו ולאשר בחושך הגלו, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו במהרה בימינו בבנין ציון וירושלים, אמן.

 

תגובה 1:

המחיר של ביזיון תלמידי חכמים

  בס"ד המחיר של ביזיון תלמידי חכמים / לפרשת פקודי / מתורת רבינו רחמים חי חוויתא הכהן זצוק"ל ישנה תחושה של שמחה עצומה עם סיום ב...