יום רביעי, 31 באוגוסט 2022

הגנה במלחמה גם....מעצמנו!

הגנה במלחמה, גם ...מעצמנו! / לפרשת שופטים / מתורתו של רבינו אלטר מאזוז זצוק"ל

אחת מההכנות המשמעותיות בכניסה לארץ, היא ההתארגנות למלחמות. העם כבר קיבל מידע שישנם עמים לא פשוטים, והפחד עלול להתגנב ללב. מבטיחה התורה בפרשתנו כי עם היציאה לקרב, יהיה הקב"ה בעזרם של ישראל.

רבינו אלטר מאזוז מלמד, כי ההגנה תהיה גדולה וכוללת:

"וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם כי ה' אלהיך עמך", נראה לפרש דכשאדם יוצא למלחמה יש לו ב' מיני אויבים: א', האויבים ממש שלו, ועוד אותם מלאכים ומחבלים הנבראים מהעבירות שעושה אדם, כמאמר התנא (אבות , ד' י"א) "העושה עבירה אחת קונה לו קטיגור אחד", וכל שהוא מרבה בעבירות הרי הוא מרבה בקטיגורים והם מצטרפים לרעה בצאתו למלחמה עם האויב.

מעבר לאוייבים הנראים לעין, אותם צבאות אויב, ישנם אויבים נוספים. אלה הרוחניים. כשאדם ח"ו עובר עבירה, הוא מייצר מציאות רוחנית שלילית. היא ה"קטגור" המוזכר בפרקי אבות. גם הם באים לפגוע בלוחם הישראלי ולסייע לאויבים.

ברור שמי שלא חטא, חששו נמוך יותר, אך מהי הדרך להינצל מזה, למי שכבר חטא?

והתיקון הוא לקבל עליו לחזור בתשובה ובזה יכניע גם אותם המלאכים המקטרגים עליו.

הלוחם צריך לקבל עליו חזרה בתשובה. התשובה פועלת בשני מימדי הזמן: גם בעתיד, כדבר המגדיר כיוון לתיקון, אך גם על העבר, מחיקת הרשמים השליליים בנפש ובמציאות. כך ניצל האדם מפגיעת אותם מזיקים.

הדבר רמוז בפרשתנו:

וזה שאמר "וראית סוס ורכב" ועוד "עם רב ממך" דייקא, הם המלאכי חבלה שהם באו ממנו ומכוחו ע"י מעשיו, "לא תירא מהם, כי ה' אלהיך עמך" אם אתה מקבל להיות תמים עם ה' אלהיך "המעלך מארץ מצרים".

המילה "ממך", אינה מבטאת רק את היחס בין גודל הצבא הישראלי לגודל צבא האויב. מילה זו רומזת גם למקור הבעיה. העם הרב, המזיקים הרוחניים, באים ממך, חלילה. הדרך היא להיות עם ה', קרוב אליו. סגולה זו מצאנו בתשובה, כמו שכתב הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ז ה"ו):

התשובה מקרבת את הרחוקים, אמש היה זה שנאוי לפני המקום, משוקץ ומרוחק ותועבה  והיום הוא אהוב ונחמד, קרוב וידיד.

התשובה מייצגת קרבה בין האדם לקב"ה. זה עצמו כבר מביא עוצמה ושלמות לשדה הקרב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...