יום חמישי, 23 במרץ 2023

אורות מעולם הקרבנות

אורות מעולם הקרבנות... / לפרשת ויקרא / מתורת רבינו מקיקץ שלי זצוק"ל

אנו חיים ללא בית מקדש כמעט 2000 שנה בעוונות. המרחק הנפשי בין עולמנו לעולם ובמרכזו מקדש – מאתגר ומקשה על חיבור. חכמי ישראל גישרו על הפערים אלה על ידי מציאת רעיונות ומסרים השייכים בעולם, שבין בתי מקדש.

כך גם רבינו יעוררנו בכיוון (אות ה, על ב, יג):

וכל קרבן מנחתך במלח תמלח - נראה לפרש על פי מה שכתב בספר החסידים (סימן ט"ו) שכל תורה ומצוה שהיא בלא יראת שמים, הרי היא כתבשיל בלא מלח. ע"ש. נמצא שהמלח כינוי ליראת שמים....

במקומות רבים חז"ל מעלים על נס את מידת יראת-השמים. ייחודה הוא בכך שהיא מעין כלי קיבול לשאר המידות. מתוך יראת שמים באות לידי ביטוי שאר המידות והמצוות. בשפה של חכמים "יראה לית לה מגרמה כלום" (=יראה, אין לה מעצמה כלום).

אמנם בקטע המדובר בספר חסידים מדובר על ענווה, אולם הקשר בין המידות הללו הוא ברור, כפי שנאמר בפסוק "עקב ענוה יראת ה'" (משלי כב, ד). זו מביאה לזו.

כאשר מצוה נעשית עם יראת שמים, היא נותנת לה טעם ומשמעות. אין התורה רוצה שאדם יקיים את המצוות מתוך טכניקה קרה, או מתוך חשיבה אנושית פילוסופית. יש לקיים מצוות מתוך חיבור אל ה', יראת שמים במדרגותיה השונות.

וזהו שאמר "וכל קרבן מנחתך" רצונו לומר כל תורתך ומצוותיך הנקראים "קרבן ומנחה" וכמו שכתב הרב שער בת רבים ז"ל, "במלח תמלח" - שצריכין להיות ביראת שמים ולא לשם פניה זרה ח"ו.

השער בת רבים מביא בשם תולדות יעקב יוסף, שמנחה רומזת ללימוד תורה ולמצוות. דרך הטיפול בקרבן המנחה היא זו שראויה ומתאימה לתורה ומצוה. הנקודה הראשונה: יראת שמים. תחבר את הקיום לכוונה נכונה, של עשיית רצון ה'.

ונזכרו בכתוב זה שלוש פעמים מלח, כנגד שלושה מיני יראה. והם: א'. יראת הרוממות המובחרת מכולם. הב'. יראת העונש המעותד בעולם הבא. והג'. יראת העונש בזה העולם בחיים חייתו.

רבינו מרחיב את הרעיון ועומד על כמות הפעמים בהן נזכר המלח בפסוק הנ"ל:

וְכָל קָרְבַּן מִנְחָתְךָ בַּמֶּלַח תִּמְלָח וְלֹא תַשְׁבִּית מֶלַח בְּרִית אֱלֹהֶיךָ מֵעַל מִנְחָתֶךָ עַל כָּל קָרְבָּנְךָ תַּקְרִיב מֶלַח:

מה המשמעות? לאור הרעיון דלעיל, רבינו מסביר שמדובר על 3 דרגות של יראה: א. יראת הרוממות, מגדלותו של הקב"ה. ב. יראת עונש בעולם הזה. ג. יראת עונש בעולם הבא.

אדם שפועל באופן זה מובטח כי מצוותיו יתקבלו, בבחינת "ונשלמה פרים שפתינו".

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...