בס"ד
תוכנית הנקמה של עשו /
לפרשת תולדות / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל
לאחר שיעקב אבינו מצליח
להערים על עשו ולקחת את הברכות – על פי נבואתה של אימו – התורה מספרת לנו על
מזימתו של עשו לרצוח את אחיו יעקב. עשו גם קוצב את הזמן לביצוע מזימה רעה זו (כז, מא):
וַיִּשְׂטֹם
עֵשָׂו אֶת יַעֲקֹב עַל הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו
בְּלִבּוֹ יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת יַעֲקֹב אָחִי
הזמן הוא לאחר מותו של
יצחק. מה המשמעות של התיזמון הזה? כותב רבינו באות כז:
אפשר לפרש שעשו כל הזמן
כיבד אביו וידע גודל ערכו ואישיותו, ולכך האמין כל זמן שאביו עדיין בחיים אי אפשר
להרוג את אחיו, אחרי שבירכו אביו (לעיל כט) "הוי גביר לאחיך וישתחוו לך בני
אמך", ואי אפשר שיבטלו מעשה ידיו ודבריו בחייו, כמו שהיה לשמואל הנביא שנפטר
לפני זמנו שלא יראה מיתת שאול המלך שנמלך על ידו. לכן היה מחכה אחרי מיתת אביו ואז
יכול לו, אך ה' לא עזבו בידו.
יצחק ברך את יעקב בברכות
רבות, וביניהן מנהיגותו על אחיו. ברכת צדיק כיצחק ודאי תתקיים, בזאת בטוח גם עשו.
אולם לאחר פטירת הצדיק עלולה להיות היחלשות של כח הברכה, כפי שמצאנו שפטירת שמואל
אפשרה (ואפילו הוקדמה לשם כך) את הסרת שאול מהמלוכה. אומר עשו: כעת אין טעם לנסות
להרוג את יעקב, מכיון שברכת אבינו מגנה עליו. אחזיק את הנקמה בליבי עד מותו, ואז
ייקל עלי לפעול.
פירוש זה מתבסס על ההבנה
המקובלת שעשו ממתין לפטירת אביו.
אולם ניתן לקרוא אחרת את
דברי עשו:
עוד אפשר לומר הכוונה,
עם אהבתו של עשו לאביו שלא היה רוצה לצערו, אבל שנאתו ליעקב קלקלה השורה ואמר
אפילו כשאהרוג יעקב אגרום שיקרבו ימי אבל אבי - לא אמנע מזה!
יש לקרוא כך את דברי
עשו: למרות שהריגת אחי תגרום לצער את אבי, ואפילו למותו, אני חייב להרוג את יעקב.
כלומר, שנאתו ליעקב גברה על אהבתו לאביו, ולכן הוא היה מוכן לשלם את המחיר האכזרי
של מות אביו מתוך צער וכאב לב.
ומכיון שנכנסנו לליבו
המרושע של עשו הרשע, ייתכן אף לומר שמותו של אביו, אף יסב לו נחת כלשהי:
או אפשר לומר באופן אחר
כי היתה לו טינה בלבו גם על אביו, שהוסיף לומר לו גם ברוך יהיה, ואת אחיך תעבוד,
ולא מצאו הדברים חן בעניו ורצה להתנקם משניהם...
עשו זוכר שלאחר שאביו
יצחק הבין את התרגיל שעשה לו יעקב בנו, הוא אמר "גם ברוך יהיה"! לא רק
זה שיצחק לא קילל את יעקב על ההטעיה, הוא גם מברך אותו! חמתו של עשו בוערת והוא
משתוקק גם למותו של אביו. להרוג אותו כמובן אינו יכול, אולם על ידי הריגת יעקב
אביו, ייפול צעיר ממית על יצחק, וכך ייפטר עשו משניהם, חלילה.
עד כמה חמורה השנאה, שיש
בכוחה לשבש את מניעיו של האדם ולהניע אותו לפעול אפילו הפך טבעו, ה' יצילנו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה