בס"ד
זאת תורת ה...תשובה! /
לפרשת תזריע / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל
חומש ויקרא נקרא
"תורת כהנים" בפי חכמינו. נשים לב כי פרשיות רבות נפתחות או מסתיימות עם
מילה זו: "זאת תורת העולה", "זאת התורה לעולה למנחה וכו",
"זו תורת היולדת", ועוד.
גם לדיני טומאת וטהרת
הצרעת המתחילות בפרשתנו הוצמדה המילה "תורה". רבינו ירמוז על הקשר בין
הצרעת לרפואתה, לבין החטא והתורה המתקנת (אות ה):
"זאת התורה לכל נגע
הצרעת ולנתק" (יד, נד). אפשר לפרש על פי מה שאמרו רז"ל שהעוונות והפשעים
שהאדם עושה גורם פגם בנשמתו ובמקום חלוקא דרבנן יהיו לו בגדים צואים, וכמו שפירשו
חכמינו זכרונם לברכה (סנהדרין צג, א ותרגום יונתן) מה שאמר המלאך ליהושע (זכריה ג,
ד) "הסירו הבגדים הצואים מעליו", הם העונות שבניו לקחו להם נשים נכריות.
אחד ממנהיגי עם ישראל
בתחילת ימי בית שני היה יהושע בן יהוצדק הכהן הגדול. בניו – כמו רבים מאד מעם
ישראל שהיו בגלות בבל – התחתנו עם נשים גויות. הדבר הזה מכתים גם את נשמת אביהם. תיאור
החטא מופיע כ"בגדים צואים", מטונפים ומלוכלכים. נבואה זו מגלה את התוצאה
הרוחנית של החטאים. אדם נולד עם נשמה נקיה וטהורה, המשולה ל"חלוקא
דרבנן", בגד החכמים. כל פגם מזהם את הלבוש הנקי.
מה הפתרון?
ועל ידי התשובה תתנקה
הנשמה ונעשה כתינוק הנולד שאין בו פגם. והתשובה - אמרו חז"ל - צריכה שלשה
דברים והם, צום, קול, ממון. דהיינו, לענות בצום נפשו, ולהתפלל ולהתודות על חטאיו
ופשעיו וללמוד תורה. וגם לתת צדקה מן ממון של היתר,
תשובה מן החטא כוללת
שלושה רכיבים למעשה, לבטא את התיקון והשינוי: "ותשובה ותפילה וצדקה – מעבירין
את רוע הגזירה!" כלל ברזל זה מלווה את עמנו במשך דורות ככלי לשינוי וביטול
קשיים ומקרים רעים. התשובה על שלושת מנקה את ליבו של האדם, ומולידה אותו כביכול
מחדש.
וידוע שאין לך דבר שעומד
בפני התשובה, שהרי מנשה בן חזקיה המלך לא הניח עבודה זרה שלא עבד, וכאשר התעורר
לתשובה המלאכים סגרו כל שערי תשובה כדי שלא לקבל תשובתו, אך השם יתברך "טוב
וישר על כן יורה חטאים בדרך", פתח לו נקב מתחת כסא הכבוד וקיבל תשובתו.
אחד המודלים לכוחה העצום
של התשובה הוא מנשה מלך יהודה . הוא עבד את כל העבודות הזרות שבעולם, ועדיין הקב"ה
קיבלו בתשובה, בניגוד לרצונם של המלאכים כולם, כביכול: כנגד כל המציאות המובנת
לנו. נגד ההיגיון.
וזהו רמז הפסוק, "זא'ת"
גמטריא ת"ח (408) כחשבון "צום קול ממון" רמז לתשובה, היא התורה לכל
אדם שנשמתו נגועה בצרעת ויש בה פגמים מצד עונותיו לכפר אשמתו ולהיות כתינוק שנולד,
ואפילו "לנת'ק" מי שהתנתק לגמרי מן היהדות והאמונה כמנשה בן חזקיה
בשעתו, בכל זאת כאשר יחזור בתשובה באמת יתכפר לו
ונשמתו תהיה זכה ונקיה.
"צום קול ממון"
(3 מילים עם אותו ערך מספרי, 136 וביחד הם 408) רמוזים במילה "זאת".
התשובה רמוזה כאן. הפתרון לנקות מאיתנו כל לכלוך של חטא, כל ניתוק מה' יתברך. ולא
רק ניקיון, אלא גם קרבה מחודשת. המנותק מתחבר מחדש.
יהי רצון שנזכה לתשובת
אמת!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה