יום שלישי, 30 בנובמבר 2021

תרחיב את המעגל!

 

תרחיב את המעגל! / לפרשת ויחי / משך חכמה

זהו.

יעקב ומשפחתו במצרים ומשתקעים שם. מצד אחד ישנה התכנסות כוחות פנימה, כדי לשמור על הייחודיות הישראלית, "וְאֶת יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו אֶל יוֹסֵף לְהוֹרֹת לְפָנָיו גֹּשְׁנָה-להורות לפניו לתקן לו בית תלמוד" (מו, כח), ישיבה, שתשמר את הכוחות הקיימים באומה.

יחד עם זאת הפתיחה של הפרשה מלמדת כי ישנה משמעות רחבה יותר לישיבת יעקב במצרים, כפי שמסביר ר' מאיר שמחה מדווינסק, הלא הוא המשך חכמה :

(כח) ויחי יעקב בארץ מצרים וכו'. הענין, שהאדם, יש אחד שחי לעצמו [גם זה טוב], ויש שחי לבני ביתו, ויש שחי לעירו, ויש שחי לכל העולם, ועל זה נאמר (משלי י, כה) "וצדיק יסוד עולם".

ישנם כמה מעגלים שהאדם יכול לבחור לחיות בהם: הפרטי, המשפחתי, העיר והעולם. אמנם גם אדם שחי במעגל פרטי -משפחתי אינו פועל כל רע כמובן, אולם ישנה אפשרות שהאישיות תפרוץ את גבולה הפרטי ותשפיע טוב גם לסביבתה. זהו יעקב אבינו. הוא לא חי רק בבית התלמוד, אלא, מכח בית התלמוד הוא משפיע על כל ארץ מצרים:

ויעקב אבינו, לא בעירו לבד היה חי, ולא בארץ גושן לבד, רק בכל ארץ מצרים. והיינו שפסק הרעב ממצרים, שבירך לפרעה שיעלה היאור בשבילו. וזה שאמרו "אבל כבד זה למצרים" (בראשית נ, יא) - ולא לארץ גושן בלבד, שחזר הרעב למקומו אחר פטירתו.

יעקב מקרין טוב על כל מצרים. הכל מתברך מכוחו.

יסוד זה פותר את הקושי הנראה בין שני כוחות בנפש, החסד כלפי הזולת, והדאגה לעצמי. כפי שמסביר ר' שמעון שקופ, בהקדמתו לספרו הגאוני "שערי ישר":

והנה אם בהשקפה ראשונה רגשי אהבת עצמו ורגשי אהבת זולתו, הם כצרות זו לזו (=כלומר, לא יכולות להיות ביחד בהרמוניה), אבל עלינו להשתדל להעמיק בזה למצוא הסגולה המאחדת אותם אחרי כי שניהם דורש ה' מאתנו,

וסגולה זו היא שיתברר ויתאמת אצל האדם איכותו של ה"אני" שלו, כי בזה יומדד מעלת כל האדם לפי מדרגתו,

האיש הגס והשפל כל "אני" שלו מצומצם רק בחמרו וגופו,

למעלה ממנו מי שמרגיש ש"אני" שלו הוא מורכב מגוף ונפש,

ולמעלה מזה מי שמכניס לה"אני" שלו בני ביתו ומשפחתו,

והאיש ההולך על פי דרכי התורה, ה"אני" שלו כולל את כל עם ישראל, שבאמת כל איש ישראל הוא רק כאבר מגוף האומה הישראלית.

ועוד יש בזה מעלות של איש השלם ראוי להשריש בנפשו להרגיש שכל העולמות כולם הוא ה"אני" שלו, והוא בעצמו רק כאבר קטן בתוך הבריאה כולה,

ואז גם רגש אהבת עצמו עוזר לו לאהוב את כל עם ישראל, ואת כל הבריאה כולה.

שנזכה.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...