יום שישי, 3 בדצמבר 2021

סוד הצלחת פתרונו של יוסף

סוד הצלחת פתרונו של יוסף / לפרשת מקץ / מתורתו של רבינו אלטר מאזוז זצוק"ל

פרעה מתפעל מפתרונו של יוסף לחלומותיו. סוגיית פתרון החלומות מעסיקה את העולם מאז ועד היום, ורבות הגישות להבנתם. מלך עוצמתי כמו פרעה, בממלכה מלאת כשף ומאגיה כמו מצרים העתיקה, ודאי העסיק בארמונו פותרי חלומות. חז"ל מספרים לנו שאף אחד מהפתרונות שהוצעו לפרעה, לא הרגיעו את סערת נפשו. יוסף מצליח בסייעתא דשמיא. מהו הדבר שגרם לפרעה להשתכנע? רבינו מציע הסבר:

חלום חלמתי ופותר אין אותו...ויש לפרש דכל המבוכה של פרעה היא על הישנות החלום פעמיים, כי הרי החרטומים פירשו לו על שבע בנות, או שבע מדינות, אלא שדעתו לא נחה למה נראה לו פעמיים?? וכן פירש הרב כלי יקר בפירוש הכתוב "ויספר פרעה להם את חלומו ואין פותר אותם לפרעה", דמתחילה אמר "חלומו" לשון יחיד ואחר כך אמר ואין פותר "אותם", לשון רבים! אלא דפרעה נראה לו שהכל חלום אחד, אלא שאין פותר אותם לפרעה, למה היה חלום פעמים.

פרעה מבין כי חלומו הוא כלכלי. הוא מבין שמסמנים לו דבר מה הנוגע לפרנסת מצרים. דבר אחד הוא לא מבין: מדוע החלום חוזר על עצמו? רבינו מביא לכך ראיה מדברי הכלי יקר, המדייק כי פרעה אכן לא קבל תשובה על עניין הכפילות, "ואין פותר אותם לפרעה".

לפי זה מסביר את לשונות הפסוקים:

והוא הדבר אשר דבר פרעה ליוסף "חלום 'אחד' חלמתי" עוד פעם, ופותר אין אותו, למה חזר ונשנה עוד פעם שניה.

בדברי פרעה ליוסף הוא מיצר שחלם חלום, והוא לא נפתר. והרי הוא חלם שניים! אלא שעל החלום הכפול, השני, התכוון פרעה.

ונראה דזהו הטעם שכתוב "ויהי בבקר ותפעם רוחו", ולמה בתחילה כשהקיץ פרעה משנתו לא נפעם מהחלום הראשון שחלם אז, אלא דיש לומר דפרעה ידע דיש מקום לפתור החלום וכמו שפירשו לו החרטומים, אלא מה שנבהל הוא רק בבקר, כשראה שחלם עוד פעם שניה.

לפי זה מובן למה נפעמת רוחו של פרעה רק בפעם השניה. והסיבה, מפני שאת הפתרון לחלום הראשון יכול היה להבין לבד, או להבין כמו חרטומיו. אולם כשזה מגיע בפעם השניה – כאן צריכים מישהו מומחה.

2 תגובות:

  1. תשובות
    1. תודה רבה אחי ורעי!! שהעולם יהנה מהבושם התורני שאתה מפיץ בו!

      מחק

מי קודם למי - אבא או אמא?...

 בס"ד מי קודם למי – אבא או אמא?.... / לפרשת אמור / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל ידועה השאלה בעניין הסתירה לכאורה בין ציווי התור...