אי אפשר לעצור את הנבואה / לפרשת וישב / מתורתו של רבינו כ'לפון משה הכהן זצוק"ל
האחים רואים כי ישנה חיבה מיוחדת ליוסף בעיני יעקב. אמנם חז"ל
באו בביקורת על דרך זו של ביכור ילד אחד על פני רעהו. יעקב בזמנו ראה בזה טעם, אך
לא בזה נעסוק. בשורה התחתונה, הדבר מוכר ונרגש. לאור זה זה פלא גדול על יוסף: וכי
חסרות לך בעיות, שאתה הולך ומחפש להעצים את שנאת אחיך כלפיך, ומספר להם על
חלומותיך?? אמנם ייתכן כי יוסף היה תמים גדול בשלב זה (יד משה סעיף י"א),
אולם פחות מסתבר, כי בן חכם הוא לו, ליעקב (לז,ג ע"פ התרגום).
אלא יותר מסתבר שיוסף רואה אחרת הדברים (יד משה ס"ט):
והנראה לענ"ד, דמי שהוא בקי וחכם בפתרון החלומות, יש לו הבדל
בין חלום שווא לחלום נבואיי. ואפשר לומר שהחלום הנבואיי הוא הנקרא בשם
"חלום", ולחלום שווא, אין ליחס לו כלל תיבת "חלום", שאינו אלא
דמיון. ומעתה יש לומר, שמה שכפל "ויחלום יוסף חלום", לומר שהיה חלום
נבואיי, כמו שנאמר "בחלום אדבר בו".
יוסף מרגיש שלא מדובר על מסר פרטי. מדובר על שליחות! הדבר רמוז –
כך מדייק מוהרמ"כ – בכפילות "ויחלום..חלום", שאם הוא חלם, ברור
שזה...חלום! אלא אין מילה מיותר: בא הכתוב ללמד שישנו מסר אלוקי בדברים. לפי זה גם
מובן מדוע אחיו שונאים אותו על "חלומותיו" – לשון רבים (פס' ח'), למרות
שבשלב ההוא, הוא סיפר רק על חלום האלומות: הסיבה היא שהם רואים את זה כחלום כפול:
א' עצם החלום, ב' הפרשנות הנראית בעיניהם כמיתנשאת.
אמנם יוסף, לא כך חשב (סי"א):
...שיוסף
הרגיש שחלומו היה נבואיי, ולכך היה בוער בקרבו כאש פלדות, שלא יוכל לשלוט ברוחו
להסתירו, וכנביא שאינו יכול לכבוש נבואתו.
ומה לגבי האחים? ייתכן ואינם בקיאים כמותו בביאור חלומות ובהבחנת
סוגיהם (ס"ט, סט"ו), אולם ייתכן כי בעיני רוחם ישנו חשש אחר (ס"ח):
ויש לומר, שהשבטים בראותם מה שאירע לאבות, שאברהם בחר בבנו יצחק,
להיות הוא עיקר זרעו וגירש שאר האחים, וכן יצחק, נתייראו אולי יעשה גם אביהם כן,
להוריש את ברכת אבותיו ליוסף, ויהיה הוא עיקר זרעו. לכן היה הדבר קשה להם מאד, שזה
עניין הנוגע לרוחניות, ואינו עניין של ממון, שיוכלו לסבול אותו...דכוונתם לשמים.
האחים, שבטי יה, מגיבים בחריפות. הם לא מוכנים לוותר על קישור
שרשרת מסירת הנבואה. הם מכירים מודל של ניפוי, וחוששים שזה יגיע אליהם. מסיבה זו
הם מנסים להעמיד את עצמם כממשיכים, גם במחיר סינון מכוון של יוסף מההמשכיות.
והקב"ה? יושב למעלה, ומתוך עצת הצדיק הקבור בחברון, בורא אורו
של משיח....
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה