הקלות הבלתי נסבלת של הקללה! / לפרשת לך לך / משך חכמה
אברם יוצא לדרך מאור כשדים, וה' מבטיח
לו שדרכו תאיר את העולם, ותביא ברכה (בראשית פרק יב, ב-ג):
(ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל
וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: (ג) וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ
וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:
יצא ממך עם, תהיה מבורך בנכסים, תהיה
בעל שם טוב ובעל יכולת השפעה, כך שכל רואיך יבורכו ממך ויברכו אותך, ומי שיקלל -
ייפגע.
יש כמה הערות בניסוח הברכה
"ואברכה מברכיך, ומקללך אאור", כגון: מדוע הברכה ברבים והקללה ביחיד?
עיינו בזה במפרשים.
המשך חכמה מדקדק כאן נקודה נוספת: מדוע
בברכה, קודם מופיעה ברכת ה' "ואברכה", ואח"כ כלפי מי זה אמור
"מברכיך", ובקללה, מופיעים קודם הפוגעים "ומקללך" ואחר כך
התוצאה "אאור"? במילים אחרות: מדוע בברכה, פעולת ה' מופיעה לפני מעשי
בני האדם, ואילו בקללה, מעשי האדם קודמים לתגובת ה'?
אומר המשך חכמה בראשית פרק יב:
פירוש, כי המברכים, אם יברכם השם, יהיה
סיבה שיברכו את אברהם, ולאחר ברכת השם יתברך יתוספו המברכים. והמקלל, לאחר שיאור
אותו השם יתברך, הלא לא יהיה שום איש מקלל את אברם בראותו כי השם יתברך מעניש
המקלל' לכן הקדים המקלל לקללת השם יתברך אותו, והבן.
פירוש: מברכיך היא פעולה שנמשכת
ונמשכת, מפני ששכני אברהם מבינים שברכתו - מברכת אותם בחזרה, ולכן פעולת ברכת ה'
מתחילה "לגלגל" תופעה של מברכים, ההולכים ומתרבים. לעומת זאת, בקללה
הדבר הוא הפוך: יהיו שיקללו, ואז, לאחר תגובת ה' החריפה על המקללים, תופעת הקללה
תיפסק, כי יראו את הנזק שבדבר. כלומר, לפי דברי המש"ח, הפסוק מדבר על תהליכים
ולא על משהו נקודתי. הפעולה הטובה שתושפע מברכת אברהם והקרנתו על סביבתו.
יחד עם זאת, בשולי הדברים, ניתן לחדד
עוד: הקב"ה צריך לדרבן לברכה: יבואו הראשונים שיעיזו לברך את
ה"מוזר" הזה שבא מאור כשדים עם אלוהים רוחני, ואז עקב ברכת ה', יצטרפו
עוד. אולם בקללה - היא כבר כאן, מקללים כבר את אברהם, והקב"ה מתערב בתור מי
שעוצר את התופעה.
במילים אחרות: יותר קל לקלל. יותר זמין
לקלל. זה כאן, וזה נוכח. ההתערבות המוסרית היא לעצור את התופעה, לבלום אותה, ולמתן
אותה. אולם בכיוון ההפוך, להגיד מילה טובה, מילה של ברכה? כאן הדבר קשה פי כמה,
והקב"ה צריך כביכול להוכיח את הכדאיות של הדבר.
כמה קל לכתוב הודעת אכזבה ממוצר או
משירות של חברה. מה אחוז הודעות הפירגון לשירות מעולה? קל נורא לפרוק עצבים בדיבור,
כתיבה או מקלדת. משום מה קשה לנו לשחרר בקלות מילות הערכה.
אז מה עושים? אולי זו גם הנחמה שלנו:
הקב"ה לוקח על עצמו אחריות לדאוג לכך, שאנשים שקשובים, יבינו כי לנטות אחר
הכרת הטוב שבזולת הוא דבר נכון ומשתלם, גם בעולם הזה, ולא לנטות חלילה אחרי ההפך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה