כוחו של ויתור / לפרשת פקודי / משך חכמה
חשבון שווי התרומות של
עם ישראל - מרשים ביותר; טוב לב ונדבת לב הבאה לידי ביטוי בתרומת חפצי ערך וחומרים
יקרים. מנין מתכות היוקרה מרשים (שמות פרק לח, כד-כט):
(כד)
כָּל הַזָּהָב הֶעָשׂוּי לַמְּלָאכָה בְּכֹל מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ
... (כה) וְכֶסֶף פְּקוּדֵי הָעֵדָה מְאַת כִּכָּר וְאֶלֶף
וּשְׁבַע מֵאוֹת וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:
...(כט) וּנְחֹשֶׁת הַתְּנוּפָה שִׁבְעִים כִּכָּר וְאַלְפַּיִם
וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁקֶל:
ישנו ביטוי מוצמד
לשניים מתוך המתכות - "תנופה", ביטוי המופיע בנחושת ובזהב. מדוע בתנופה
מופיעה רק המילה "תרומה"?
מסביר רבינו המשך חכמה
:
(כד) ויהי זהב התנופה.
בציווי (כה, ג) לא כתב רק "תרומה", וכאן כתוב בזהב ובנחושת (פסוק כט)
"התנופה", ולא בכסף (פסוק כה). ובויקהל כתוב (לה, כב) "תנופת זהב
לה'".
...
"ותנופה" כאן במעלה, שהונף משל הדיוט לתשמיש
גבוה. וזה כאן בזהב שכתוב (ל"ה, כ"ב) "חח ונזם וטבעת וכומז" -
דברים שהן היו לתשמיש אדם והונפו לצורך גבוה. וכן כתוב כאן (פסוק כ"ט)
"נחושת התנופה" משום שכתוב שעשו הכיור וכנו ממראות הצובאות וכו' (ל"ח,
ח'), לכן כתוב "נחושת התנופה". אבל כסף אין כתוב כלים, לכן לא כתוב
"כסף התנופה" ודו"ק.
יש הבדל בין נחושת וזהב
לבין כסף: שתי הראשונות מוזכרות בתורה ככלים שימושיים: הזהב לתכשיטים שונים,
והנחושת היתה החומר, ממנו עשו את המראות (לקחו את הנחושת והבריקו אותה). הכסף -
לעומת זאת - לא כתוב לגביו, מהו השימוש האישי שהיה נעשה בו.
מדייק מכאן המשך חכמה,
שיש בנתינת הזהב והנחושת מעלה מיוחדת: הנותן לא היה תורם מאוצרו, ממחסנו, מאיזו
תיבת אוצר שרק מחכה לשימוש כזה או אחר. הנתינה היתה מתוך כליו השימושיים של האדם.
הכסף לעומת זאת - "חיכה" שיעשו איתו משהו. הויתור עליו קל יותר. לעומת
זאת, הזהב והנחושת היו חלק מחיי התורם, מעוצב בכלים שונים ומגוונים. ויתור עליו
קשה יותר - ובכל זאת ויתרו ונתנו בנדבת לב. התורה מהללת ומשבחת נתינה זו
יותר,
דווקא הנותן מתוך הקושי
ומתוך ויתור על מה ששיך לו וקרוב אליו, הוא זה שזוכה למעלה גבוהה יותר: יש תרומה,
מלשון להרים, ויש הנפה, שעניינה זריקה גבוהה יותר כלפי מעלה.
נשים לב לנקודה
נוספת: הכסף יקר מהנחושת, ובמושגים שלנו , תרומת הכסף מכובדת ונעלה מהנחושת.
אומרת התורה, שאין לשפוט את השווי לפי הערך הממוני, אלא לפי עומק הנתינה: הנחושת
שניתנה למשכן חשובה לפני הקב"ה יותר מאשר הכסף!
כי התנופה כאן אינו כמו
בכל מקום שהוא על המונף ביד, רק על המעלה לבד, וזה אמת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה