כבדהו ובקרהו! / לפרשת בא / אור החיים הקדוש
כיצד יש להתייחס למלך רשע? במלכי ישראל
מצאנו שישנו יחס אמביוולנטי. מצד אחד אליהו הנביא רץ לפני מרכבת אחאב, ומצד שני
הוא מרשה לעצמו לקטול אותו , לא פחות מאשר במילים "עוכר ישראל"!
נביא, כידוע, משתחווה לפני המלך, ואם
לא השתחווה חייב מיתה כדברי הרמב"ם מלכים ב ה:
ועומדים לפניו ומשתחוים ארצה. אפילו נביא עומד
לפני המלך משתחוה ארצה. שנאמר {הנה נתן הנביא ויבא לפני המלך וישתחו למלך}.
אולם יש לברר מהו היחס למלך גוי הפועל
נגד רצון ה'. דבר זה נלמד ממשה ופרעה. פרעה מקשה את ליבו, ברצון או שלא, נגד רצון
ה'. היינו מצפים שמשה רבינו מתישהו יכעס על פרעה , ואולי כך ניתן להבין מיציאתו
בחורי אף (יא ח). אולם לא כך מסביר אור החיים הקדוש:
{ח} וירדו כל עבדיך וגו'. כאן הבטיח כי
עבדיו אלו יחיו ולא ימות מהם אחד במכת בכורות...הגם שהיו ביניהם בכורות אף על פי
כן הוציאם מכלל המכה, והטעם לא לצד צדקותם אלא לצד שביזהו פרעה הרשע בפניהם ודבר
אליו כדבר הנבל אל תוסף ראות וגו' כי ביום וגו' לזה צריך גם הוא להתבזות בפניהם
כדין המבייש חבירו בפני רבים שצריך לפייסו בפניהם, ותמצא שהקפיד משה על הדבר דכתיב
ויצא מעם פרעה בחרי אף. והנה הגם שלא אמר משה אלא וירדו כל עבדיך נתכוון לומר גם
עליו כי הוא בעצמו יקום לילה אלא שדבר דרך כבוד:
מעניין: מצד אחד המטרה היא לבזות את
פרעה שמחציף פניו נגד רצון ה', ומצד שני הביזיון רמוז ולא נאמר במפורש.
יש כאן מורכבות שיש ללומדה: בדורנו יש
כאלה הנפגעים מהרצון לבקרם. וכי מושלמים הם? אין לחשוש מביקורת. יחד עם זאת יש
לדעת לעשות זאת מתוך כבוד , ומתוך רצון אמיתי לקדם ולסייע את הזולת והחברה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה