יום חמישי, 2 בדצמבר 2021

מכובדים למעלה ולמטה

 

מכובדים למעלה ולמטה / לפרשת יתרו / אור החיים הקדוש

מעמד הר סיני. פסגה היסטורית חד פעמית לעמנו ולאנושות כולה. כשקורה מעמד כזה, כשמגיע נאום חד משמעי, תמיד ישנה ציפיה שהדברים שיאמרו ישקפו את התמצית והתרכיז של השקפת העולם והתפיסה של נושא הנאום. ראו מה היה עם נאומי נשיאי ארה"ב טרם הבחירות בעבר, פנס או של טראמפ: כמה דרמה, הקדמות, ניתוחים ופלפולים בכל מילה ובכל מחווה גופנית.

אם באדם כך - בבורא העולם על אחת כמה וכמה! זה מעמד הר סיני, ולכן יש עיסוק נרחב כל כך בפסגה זו. ניגע בנקודה אחת (שמות כ):

(ב - ג) אָֽנֹכִ֖י֙ ה' אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים לֹֽ֣א יִהְיֶֽ֥ה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗י:

הקב"ה מזדהה בשם הויה ב"ה וגם בשם אלוקים, וגם בנתון ההיסטורי של יציאת מצרים. מדוע? מה חשיבות הנתונים האלה כאן? נאמרו בזה כמה כיוונים, ונעיין באחת האפשרויות שמעלה רבינו חיים בו עטר:

עוד ירצה על דרך אומרם ז"ל (ירושלמי סוכה פ"ה ה"ד) ...כי לא נתרצה הקדוש ברוך הוא בתהלת מהלליו כשאמרו "אלהי עולם" ולא "אלהי המלאכים" אלא כשאמרו "ברוך יי' אלהי ישראל",

התלמוד הירושלמי מלמדנו ששבחו של הקב"ה בעולמו הוא בעיקר סביב עם ישראל, ואפילו לא במלאכיו.

והוא אומרו "אנכי יי' אלהיך" פירוש שלא נתרציתי בשום כינוי המעלות אלא בקריאתו אלהיך ובזה פרסם מעלות ישראל בעליונים,

בשם ה' אלוהי ישראל, הקב"ה מבהיר בעולמות הרוח, המלאכים וכיו"ב, שעם ישראל הם נבחריו. בנו הוא מתגאה ומשתבח. אך מה לגבי אומות העולם? כיצד להם מועבר מסר זה?

וכנגד פרסום בתחתונים אמר "אשר הוצאתיך" וגו' ...והיתה הוצאתך פרסום גדול לכבוד ולתפארת, וצא ולמד מדברי יתרו, שהוא אחד המיוחד מהאומות. ואומרו "מבית עבדים" פירוש: לא הוצאתיך בדרך שישאר עליך שם עבדות, המשל, אם היה ה' מוציאם בדרך בריחה וכדומה, הגם שהיתה ההצלה נכונה, אף על פי כן שם עבדות לא יעקר מהם כי אלה "עבדי פרעה", וממה שהוציאם בכמה נוראות עד שאמר פרעה "הרי אתם לעצמכם הרי אתם בני חורין" כו' (ילקוט ר"ח), ועוד לו, כשרדף שעשה ה' הפלא הגדול בהטבעתו בים בזה פקע שם עבדות מהם:

בסיפור יציאת מצרים באופן של ניסים ופלאות, ישנה חירות. יכול היה הקב"ה להוציא אותנו ממצרים בין רגע, מתחת לאפם של מצרים, אולם אז היינו נשארים בתור "עבדים נמלטים", ואין בזה כבוד ומעלה לנו. לכן הקב"ה מנהל מאבק נגד פרעה, עד שפרעה אומר שהוא משחרר אותנו. סיפור זה הופך למופת המרומם אותנו מכל עם ולשון, ואף הופך למודל לחיקוי והערכה בעולם החומרי שלנו, בין אומות העולם, כאמור בדברי יתרו, ובנאומים המקושרים לעיל.

מגלה לנו אור החיים הקדוש זי"ע, שמעלתו העצומה של מעמד הר סיני, מגלה לעיני כל הבריאה כולה, את ייחודם ומעלתם של ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...