יום שישי, 3 בדצמבר 2021

להיות אברהם, להיות אחראי

להיות אברהם-להיות אחראי / לפרשת וירא / אור החיים הקדוש

3 האורחים/מלאכים/ערבים של אברהם אבינו לא חושפים את כל הקלפים מיד. אמנם האחד פעל מיד, הלא הוא המלאך המרפא, שפעל מיד עם ראיית אברהם אבינו אותו, שאם לא כן, כיצד רץ אליהם אברהם והוא כואב? וכדברי ר' חיים בן עטר (יח,ב):

ואומרו וירא היה נראה לומר שראיה זו שנית (שהרי מופיע פעמיים "וירא". ר.כ) היא הכרתם היותם מלאכים ...שמודיע הכתוב שבראיה שראה אותם נתרפא ממכאובו ועמד ורץ לקראתם, כי המלאך יראה מרחוק ואין הבדל לבחינת הרוחניות למנוע הרפואה ותכף ומיד עשה שליחותו רפאל וירפאהו, ולצד הרגשה זו וישתחו ארצה למשרתי עליון:

השיח המרכזי מתקיים עם מלאך הבשורה על הלידה.

מה עם השלישי? שותק. לא אומר כלום.

לאחר השיחה אברהם מלווה אותם, והוא מבחין שהם הולכים לכיוון סדום. מה יש להם לחפש שם? בל נשכח את הזיקה ביניהם: אברהם אבינו הוא הסיבה לכך שעוד יש שם אנשים. הוא הציל אותם במלחמה. אחריות זו נותנת לו מעין אחריות עליהם, והקב"ה ממילא לא מסכים שהפיכת סדום, תהיה ללא ידיעת אברהם( יח, יז):

עוד ירצה אומרו המכסה וגו' להיות שאברהם הציל הסדומיים בחרבו ובקשתו עם לוט כאמור בפרשה הקודמת נוגע הדבר אליו לדעת מה שיעשה בהם ולא יהיה הדבר מכוסה ממנו לשון כיסוי כי הוא בדעתו העם אשר הציל עודנה לבטח וה' הוא מאבדם מבלי ידיעתו, לזה אמר המכסה וגו',...

מעניין: המעורבות של אברהם אבינו להצלה, הופכת אותו להיות קשור ומקורב למושא הצלתו. ככל שאתה ערב יותר למשהו ופועל למענו, הוא נהיה מזוהה איתך, וממילא גם נתפסת מעין זהות ביניכם. אדם רגיל מבין שלפני שהוא משכנע ילד, הוא צריך לדבר עם ההורה, שהוא האחראי עליו. כך גם שמישהו מגדיל ראש ולוקח חסות על משהו, באמת הוא מיצר זיקה עימו. אם אדם מגדיל ראש, פועלו מזוהה עימו.

הדברים נכתבו לע"נ הרב ישראל רוזן זצ"ל, האיש שהיטב למצוא את חיבור הנכון בין התורה לטכנולוגיה, הקים את מפעל צומת לממש את חזונו, והפך אישית להיות מזוהה עם חזונו.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

וכל אוהביי - יראוה!

בס"ד וכל אוהביי – יראוה! / לפרשת שלח לך / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל בימים אלה של מלחמה, אנו רואים את אחינו מוסרים...