יום חמישי, 9 ביוני 2022

הדיין הגמיש

הדיין הגמיש / לפרשת בהעלותך / מתורת רבינו רחמים חי חוויתא הכהן זצוק"ל

בשיא המשבר של תלונות בני ישראל, משה רבינו מבקש עזרה בהנהגה. קולמוסים נשתברו להבין מה אירע דווקא פה, שגרם לבקשה חריגה זו. אולם רבינו מתבונן בדברי משה, ובדימוי שלו (פרק י"א פס' י"ב):

הֶאָנֹכִי הָרִיתִי, אֵת כָּל-הָעָם הַזֶּה--אִם-אָנֹכִי, יְלִדְתִּיהוּ:  כִּי-תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ, כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת-הַיֹּנֵק, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתָיו

מהו הטעם לשימוש בדימוי של אומן – מטפל, ושל תינוק?

רבינו מוצא פה רמז, המכוון אל מנהיגי ישראל:

כאשר ישא האומן את היונק. נראה לפרש, דהנה מנהיג הדור צריך לדעת איך להתנהג עם כל אחד ואחד מישראל כפי דעתו, ועיין מה שכתב רש"י בפסוק "יפקוד ה' אלהי הרוחות" וגו', כי ישנם בישראל דעות נפרדות ומשונות זו מזו, יש חכמים ויש פשוטים ויש שדעתם קצרה, וצריך להנהיג כל אחד ואחד ולדבר עמו כפי מה שהוא מבין.

משה רבינו יבקש מה' מנהיג מחליף. התכונה שהוא ידגיש, היא היכולת להתנהל מול כל אדם בהתאמה לרמתו, שפתו ובכלל – עולמו הפנימי. הניצנים לדגש הזה נמצאים כבר אצלנו, כפי שיפורט להלן. אולם בטרם יוסבר העניין, הרב מחדש כאן פרשנות מליצית, לדרישה המפורסמת מחברי הסנהדרין – הבנה ב-70 לשון:

ואפשר שזהו שאמרו רז"ל "אין מושיבין בסנהדרין אלא מי שיודע בשבעים לשון", בדרך משל ומליצה, שצריך שיהיה יודע ומכיר כל אחד ואחד לדבר עמו כפי הבנתו וידיעתו. ותפסו "שבעים" על דרך שאמרו "גזר דין של שבעים שנה" וכו' שדרכם לדבר כן.

על דרך הדרוש, אין כאן רק צורך בהבנה ממשית של 70 שפות. חז"ל רומזים שלדיין תהיה יכולת לדבר בפנים רבות, לפי האדם העומד מולו. 70 בחז"ל הוא ביטוי של ריבוי. יכולת זו תאפשר לו לדבר וללמד ציבור מגוון, לפי רמתו והשגתו.

זוהי משמעות הדימוי של היונק, התינוק:

והנה התינוק משתנה לכמה זמנים כמו בהיותו בן שנה ושנתים שאינו יכול לדבר וללכת, צריך להתנהג עמו באיזה אופן, וכן בהיותו בן ארבע וחמש שנים, שיודע לדבר, אך דעתו קצרה תהיה הנהגתו באופן אחר, וכן בהיותו מבן עשר והלאה שיש בו מקצת דעת תהיה הנהגתו באופן אחר. וזה שאמר "כאשר ישא האומן את היונק".

התינוק הוא הדוגמא לקצב שינויים מהיר: בגיל שנתיים מתחיל לקשקש, בגיל חמש מתחיל להבין מה קורה בסביבתו, וכן הלאה. משה רבינו מתלונן על כך שהוא נדרש על ידי הקב"ה לסחוב את כל סגנונות האופי של העם. ועם ישראל כידוע, 2 יהודים 3 דעות...

אולם – כמו שכתבנו לעיל – קושי זה אינו מונע ממנו מלבקש מחליף בעל תכונה כזו. כנראה, מפני שאין דרך אחרת להוביל עם מדהים ומורכב כמו ישראל.

ויהי רצון שנזכה למנהיגות ראויה – במהרה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כובשים או מקבלים?

  בס"ד כובשים או מקבלים? / לפרשת קדושים / מתורת רבינו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל בסיום פירוט כל העריות האסורות, מסבירה התורה א...