יום חמישי, 8 בספטמבר 2022

עניינם של הייבום והחליצה

 עניינם של הייבום והחליצה / לפרשת כי תצא / מתורת מוהרמ"ך זצוק"ל

מצוות הייבום קשה להבנה. מה היא עושה ומה היא פועלת? ומדוע – במידה והאחים לא רוצים – עושים את טקס החליצה?

 מקדים הרב:

רבים מאחינו בית ישראל, אשר לא חונכו על ברכי התורה והיראה,...ישאלו מה טעם בכל זה? ולהיות כי לא במרד ומעל ישאלון זאת, כי בעוונות הרבים הנה הינם כתינוקות הנשבים בין הגויים! על כן ראיתי לבאר עניין זה בדרך מושכל. ידוע כי האשה שנשאה לבעלה על פי הרוב, שאבי בעלה ואחי בעלה וכיוצא, ייצר להם מאד במות בעלה; לא רק על הנפטר עצמו, אלא גם על אשתו, ולא ירצו שתהיה לאיש זר, כי זה מזכיר להם יגונם וצערם...

כאשר ח"ו אח מהמשפחה נפטר – ועוד בדמי ימיו, בטרם זכה להמשכיות, הקשר הנפשי בין האלמנה למשפחה מתחזק, ואם היא תחיה עם אדם אחר ייגרם גם להם סבל אדיר, בזכרם את אחיהם.

וגם מצד איזה תיקוות אשר יקוו שעל ידי מצוות ייבום, תבנה להם בית הנפטר, והיה הבן הנולד ממנה ימלא שם ומקום הנפטר, וכיוצא. ובפרט אם היא מוכשרת בענייניה, וכשרונות פעולותיה אשר בבית וכיוצא. וגם תמצא מי יעמוד לה בצר. ולכן התורה בחרה להיות הקרוב להאח הנפטר אם ירצה לייבם.

האלמנה היא חלק מהמשפחה, הם מצפים, שהיא תצליח לייצר הנצחה לאחיהם הנפטר ב"מ, בדמות בן. בודאי הפרידה ממנה תהיה קשה אם היא כישרונית במיוחד. ויש גם את היתרון בשבילה: הם יהיו לה למשענת מגן, ולא תהיה תלויה בחסדי זרים, כמו שאר האלמנות. מסיבה זו ציוותה התורה לאסוף אותה חזרה למשפחה.

ואם היא לא רוצה? חולצים. מה המשמעות של הטקס, בפשט?

ואם לא ירצה – צריך פרסום וגילוי בדבר הזה, לבל יימשך אחר כך מזה רציחות וקטטות ומריבות,  שהיבם טוען אני לא אמרתי שלא לייבם וכיוצא.

אם האלמנה הצעירה תינשא לאדם אחר , יכול הייבם הפוטנציאלי-לשעבר לעורר מהומות רבות, ולטעון שהוא היה מעוניין בה, ומה לה לעזוב את משפחתם.

ולכן יהיה זה על ידי הזקנים בעשותה חליצה לשלוף נעלו, לאות ולסימן שכבר קנה לה את גופה ושיחררה מייבומו, ואין לו בזה שום מבוא (=שום דרך לבוא ולטעון)...ולכן ייקרא שמו בישראל "בית חלוץ הנעל", להיות לזיכרון ולתעודה.

הטקס בא לסתום את הגולל על כל טענה אפשרית בעתיד, הן מצד המעשה טיקסי של שליפת נעל, המבטאת סיום מחוייבות וקשר, והן מצד הכינוי שקיבל היבם הסרבן.

ובזה נראה עד כמה התורה מייצרת מנגנוני הגנה לחלש, טרם נפילתו, ופועלת למניעת הנפילות החברתיות והמוסריות.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מי קודם למי - אבא או אמא?...

 בס"ד מי קודם למי – אבא או אמא?.... / לפרשת אמור / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל ידועה השאלה בעניין הסתירה לכאורה בין ציווי התור...