יום חמישי, 8 בספטמבר 2022

לומדים מהידיים...(או: עם ישראל נמשלו ל-LIKE...)

לומדים מהידיים (או: עם ישראל נמשלו ל-LIKE...) / לפרשת כי תצא / מתורת רבינו רחמים חי חוויתא הכהן זצוק"ל

תיאור הניצחון על האויבים, המופיע בתחילת הפרשה, אינו בפועל "נפילה" או "ירידה", כאמור במקומות אחרים. אצלנו נאמר:

(כא, י) כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ.

האם יש משמעות לביטוי ה"נתינה ביד"? רבינו מציע כמה וכמה הסברים ורמזים. נלמד אחד מהם:

...נראה לפרש בס"ד, דהנה נודע כמה מלחמות עצומות נלחמו אומות העולם בישראל במלחמת הדת, שרוצים לבטל מהם הדת הקדושה שקבלו בסיני, וכל מגמתם ורצונם הוא להבליע את ישראל ביניהם, שלא ישאר להם ח"ו שם וזכר, כי בהיות ישראל מחזיקים באמונתם אי אפשר שישראל ייטמעו ביניהם ולעולם הם חיים וקיימים. אבל אם ח"ו ישראל יתערבו עמהם, ויעשו כמעשיהם, תתגבר המלחמה עליהם, ויתכן להיות שח"ו יבטלו ישראל ביניהם מה שלא היה ולא יהיה,

הרבה מלחמות עברו על אומתנו. רבות מאד מהן היו על רקע אמונתנו, החריגה בנוף האמונות העולמי, מאז העולם האלילי ועד ימינו. המאמץ לכפות דתות אחרות על עמנו, הוביל למאבקים מתמשכים. ניצחוננו בשימור ייחודנו ואמונותינו. אם אנו מוותרים חלילה על אמונתנו, הרי שאנו נכנעים ונופלים לפניהם.

והניצחון האמתי שבו ינצחו את אומות העולם הוא שיתרחקו מהם, ויחזיקו בדתנו ואמונתנו, כי רק בזה תלוי כל קיומנו והווייתנו בזה הגלות המר והנמהר.

רבינו מביא בקצרה רעיון מעניין שמחדש רבינו יוסף חיים מבגדד, מרן ה"בן-איש-חי", שהשבת חל יום האזכרה שלו:

והנה כתב הרב בן איש חי ז"ל בפרשת ראה, כי ישראל נרמזו בגודל (=באגודל) וכל האומות נרמזו בארבע האצבעות, להורות כמו שהגודל מובדל מן ד' אצבעות, כן ישראל מובדלים מן האומות, וכמו שכתוב "הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב" עיין שם.

הרב לא מפרט ומסביר מניין למד מרן הבן איש חי את הרעיון, ובאיזה הקשר הוא נלמד. הרב הביא את הרעיון כדי להשליך ממנו על סוגייתנו:

וזה שאמר "כי תצא למלחמה על אויביך" הם אומות העולם שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו להרע לנו, למען לא יישאר לישראל ח"ו שום זכר...והבטיחנו ה' יתברך, שבמלחמה זו ינצחו ישראל ולא יבטלו לעולם, וזה ע"י שישראל יהיו מובדלים מהם כמו הגודל המובדל מארבע האצבעות, וזהו "ונתנו ה' אלוהיך - בידיך" שתסתכל באצבעות ידיך, ומשם תדע כי ראוי לישראל שיהיו מובדלים מאומות העולם, ובזה תוכלו לנצח את אומות העולם וכאמור.

ה' ייתן את אויבינו נכנעים לפנינו, בזכות המבט בידינו! המבט ביד יזכיר לנו כי לא כל האצבעות שוות, וגם לא כולן נמצאות באותו מקום. האגודל, המובדלת במקומה ביחס לשאר האצבעות, היא זו המזכירה לנו שאיננו עם ככל העמים. עלינו להתחזק בכל תוקף, לעמוד על ייחודנו ואמונתנו. מתחדש כאן ,אם כן, שלא רק שהתורה מבטיחה לנו שאויבנו יפלו לפנינו, אלא גם מלמדת אותנו מהי הדרך להגיע לניצחון כזה, בין כעם בגלות, ובין כעם עצמאי בארצו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מי קודם למי - אבא או אמא?...

 בס"ד מי קודם למי – אבא או אמא?.... / לפרשת אמור / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל ידועה השאלה בעניין הסתירה לכאורה בין ציווי התור...