יום חמישי, 5 באוקטובר 2023

אחדות כלל ישראל כתנאי לתורה

 בס"ד

אחדות כלל ישראל כתנאי לתורה / לפרשת וזאת הברכה / מתורת רבינו אלטר מאזוז זצוק"ל

ברכתו של משה רבינו לשבטים נפתחת דווקא בברכה ובתיאור הכוללים את כל ישראל (דברים ל"ג):

ד תּוֹרָה צִוָּה-לָנוּ, מֹשֶׁה:  מוֹרָשָׁה, קְהִלַּת יַעֲקֹב.  ה וַיְהִי בִישֻׁרוּן, מֶלֶךְ, בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם, יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.

מה רוצה משה רבינו ללמדנו בהקדמה זו? מסביר רבינו:

...יש לפרש בפשט הפסוק, דהנה הטעם שרק אנחנו זכינו בתורה ולא אומות העולם, כי התורה תלויה באחדות, וכמו שכתוב "ויחן שם ישראל נגד ההר", ולא כתיב "ויחנו", שכולם היו בלב אחד, ולכן כתיב "ויענו כל העם יחדיו" כלומר צריכים כולנו להיות יחדיו בלב אחד, ואז "ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע", וכמו שכתבו המפרשים ז"ל,

התורה ניתנה לאומה שלמה, ולא ליהודי זה או מגזר זה. סוד זה נתגלה במעמד הר סיני, שם חנו כאיש אחד ובלב אחד, ובנוסף, כולם קראו יחדיו את קריאת "נעשה ונשמע". תכונה ייחודית זו קיימת בעם ישראל. התורה רומזת לזה בראשית היווצרות האומה, בירידת יעקב אבינו ומשפחתו למצרים:

והאחדות היא רק אצל ישראל כדכתיב "בשבעים נפש" וגו' ואילו בעשו כתיב "נפשות".

ויש לדבר משמעות הלכתית:

והנה אמרו רז"ל בגמ' במס' סנהדרין "גוי העוסק בתורה חייב מיתה", דכתיב "תורה צוה לנו משה מורשה", לנו מורשה ולא לאומות העולם. וא"כ זהו שאמר הכתוב "תורה צוה לנו משה מורשה", דוקא לנו ולא לאומות העולם, והטעם "קהלת יעקב", כי זרע יעקב הם קהלה אחת ועם אחד, מה שאין כן אומות העולם.

אין לגוי לעסוק בתורה! הוא שייך לעולמות מפורדים, כרמוז אצל עשו. הכלל ישראל נחשב כנשמה אחת.

בדיבור שלאחר מכן, רבינו מעמיק עוד קצת:

ויהי בישורון מלך בהתאסף ראשי עם וכו'. נראה לפרש בס"ד על פי מה שכתב הרב מדרש שמואל... שצריך אדם להיות לו אמונה שכל ישראל הם נפש אחת,...וטעמא דמילתא (=וטעם הדבר), לפי שאב אחד לכולנו, ואל אחד בראנו, וכל בית ישראל נפשם חצובה מתחת כסא הכבוד, והם חלק אלוה ממעל, אשר הוא יתברך אחדות פשוטה, ולכן כל בית ישראל נקרא נפש אחת...

ממה נובעת אחדותם של ישראל? האם מההיסטוריה המשותפת? ומה גם, שלפעמים זה נראה קצת היפך האמת ח"ו, מרוב מגזרים ותתי מגזרים...אלא שהאחדות קודמת כל זה. היא קשורה עוד לשלב יצירת האומה. כל נשמות ישראל יוצאות משורש רוחני אחד. התורה היא בעצם מרכז ולב הזהות הישראלית, למרות כמות הדעות העצומה הקיימת בעמנו.

נדע אם כן, שעלינו לחתור אל עבר הבסיס והשורש המשותף, נשמת ישראל החקוקה על כסא הכבוד, ומאחדות זו מתברכת אומתנו ותורתנו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

נטירה במסוה של אהבה

  בס"ד נטירה במסווה של אהבה / לפרשת קדושים / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל רבות הן המצוות העוסקות בתחום שבין האדם לחבירו בפרשתנו...