יום רביעי, 3 באפריל 2024

מעלתם העליונה של נדב ואביהוא

 בס"ד



מעלתם העליונה של נדב ואביהוא / לפרשת שמיני / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל

דעות רבות נאמרו ביחס לחטאם של בני אהרון, נדב ואביהוא. יש אומרים שנכנסו שתויי יין למשכן, יש אומרים שחטאם היה בכך שלא היו נשואים, ועוד. נדמה שניתן להמליץ עליהם את מה שאמר אחד מהמפרשים שאין רצונו להציע פירוש לחטא משה במי מריבה, כי מחטא אחד כבר נעשו עשרה... בני אהרון היו גדולים וצדיקים. רש"י (על י, ג) אומר שעם מותם נודע לו שמעלתם של נדב ואביהוא גבוהה אף משל משה ואהרון!

רבינו מוצא רמז כבר בתיאור האירוע הטרגי של מותם של בני אהרון (י, ב):

וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה':

רבינו (אות ד') מקשה: מהי המשמעות של המילים "לפני ה'"? מה באו לחדש?

או יאמר אומרו "לפני ה'" כי הנה נודע כי האדם במותו נאחז בסבך עונותיו וחטאתיו כי אז אינה יכולה לעלות מעלה לבא אל מקום מנוחתה עדי תרחץ מצואתה ואז תדאה אל על, כי העונות מכבידים אותה לבלי תוכל לדאות ולעוף לשמים מעל, רק עדי (=עד) תשב הנערה ימים או עשור (ביטוי מושאל מבראשית כד, נה) בגיהנם להטהר מכל גלוליה ותועבותיה אחר תלך ושבה אל בית אביה כנעוריה ומלחם אביה לחם שמים תאכל

אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא. חיי עולם הזה מזמנים לאדם שיחטא לפעמים. גם לאחר התשובה יש לאדם צורך לכפר ולחטא את נשמתו. אולם כדי שהנשמה תוכל להנות מאור חיי הנצח, מול ה' יתברך לאחר מאה ועשרים, רוב בני האדם יעברו שלב מסויים של ניקיון לנשמה. לאחר תקופה של ניקיון תוכל הנשמה לעמוד באמת בעולם האמת מול המלך שחותמו אמת.

האם זה גורלו של כל אדם?

ולזה בא הכתוב להעיד על קדושי עליון כאלה כי לא קרה להם כמקרה זה של כל אדם, אלא כי מעת שיצאה נשמתם מגופם כבר הם "לפני ה'" עומדים בלתי שום עיכוב זמן, כי חפים הם מפשע ומנוקים מכל עון ואשמה ורשע.

חטאם של בני אהרון אינו שייך לעולם החטאים היצריים – חומריים. מדובר על אנשים גדולים ומיוחדים שזה היה חטאם היחיד, וגם הוא נבע מהשתוקקות אל קרבת ה'. עם מותם הכואב נתכפר להם עוון זה, ומיד עלו לחסות תחת כנפי השכינה, לעמוד לפני ה'.

עיון עמוק ומדוקדק בתורה מגלה לנו על נקודות מבט עדינות ומשמעותיות שצריכות לבנות את יחסינו הנכון לנושאים מורכבים, כחטאים של גדולי האומה, וכן על טעויות הנובעות מתשוקה אל הקודש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רמזי חטא בני אהרון

  בס"ד רמזי חטא בני אהרון / לפרשת אחרי מות / מתורת רבינו רחמים חי חוויתא הכהן זצוק"ל תעלומת טעם פטירתם של בני אהרון נדב ואביהו...