יום רביעי, 31 ביולי 2024

ארץ ישראל אינה למכירה!

 בס"ד



ארץ ישראל אינה למכירה! / לפרשת מסעי / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל

חומש במדבר לקראת סיומו. פרשתנו מסכמת את מה שהיה במדבר (המסעות) ומתחילה להציב צעדים מעשיים בבניינה של הארץ (גבולות, התחלת החלוקה, ועוד). עם החיבור לצדדים המעשיים של ההתיישבות בארץ מצוה ה' יתברך (לג, נג):

וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ:

מהו ההבדל בין ה'הורשה' ל'ישיבה'? לכאורה זו אותה משמעות! מהו הציווי או ההנהגה אותם באה התורה לחדד? כותב רבינו (אות א):

הנה הכפל מבואר, וגם נתינת טעם זו אין לה מקום פה.

יש כאן כפילות לא ברורה כנ"ל, וגם הנימוק שהתורה נותנת "כי לכם נתתי" וכו', אינו מנמק לכאורה את חלקו הראשון של הפסוק.

רבינו מציע שני כיוונים, נתמקד בשני:

עוד יתכן לפרש כשנדייק עוד ייתור אומרו "וישבתם בה", כי בלי ספק שלישיבה ניתנה ולא לשממה!

מה החידוש במילים "וישבתם בה"? וכי מישהו יעלה על דעתו שמתנת הארץ ניתנה עם אפשרות להשאירה בורה ושממה?

כדי לענות על כך, הרב נכנס לסוגיה הלכתית בדיני ירושות. בסוף הדיון הוא מביא את דבריו של ספר בשם 'אורים גדולים':

...והרב 'אורים גדולים' ז"ל הקשה עליו: תקשי ליה במתנת הארץ שניתנה לאברהם שאמר לו ה' "ולזרעך אחריך", למאי אצטריך? אלא ודאי כוונתו ית' שזרעו של אברהם לא יירש מכוחו אלא מכח הנותן ב"ה וכוונתו שיד כולם תהיה שווה בארץ לבל יוכל שום אדם למכור, כי הזוכה אינו זוכה מכח אביו אלא מכח הנותן והנותן אינו חפץ במכר כמ"ש והארץ לא תמכר לצמיתות ע"ש.

מתוך קושיה על דברי הר"ן בסוגיה שם, מביא ה'אורים גדולים' ראיה לכך שניתן לחדד מהי מטרת הירושה לפי דברי המוריש. היורש לא יוכל לעשות מה שרוצה במידה ויוחדה מטרה מסויימת (אין כאן פסיקה, אלא רק מהלך דרוש). ראייתו מאברהם אבינו: ה' מחדד שהמוריש זה הוא ית', ולכן הוא מגדיר את ה"שימוש הנאות": להתיישבות ולא למכירה. אף בן מבניו של אברהם לא יוכל לומר שמכיוון שדינו כיורש רגיל מאברהם אבי האומה, לכן ברצותו יוכל למכור את ארץ ישראל. אין הדבר כן. המוריש הוא הקב"ה והוא מגדיר מה מותר לעשות בארץ: להתיישב, לפתח ולקדם, אולם לא למכרה לעולם.

לפי זה יובנו הפסוקים אצלנו:

וזה אצלי מאמר הכתוב "והורשתם את הארץ", אבל אין לכם רשות רק 'לשבת בה', לישיבה ניתנה ולא למכירה. והטעם יען "כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה", ירצה שאין אתם זוכים בה מכח אבותיכם, ורק מכוחי אתם באים לרשת אותה, ואני אינני חפץ במכירה רק בישיבה לבד.

הורשת הארץ היא פעולת הכיבוש מהגויים. הישיבה – הגדרת תכלית קבלת הארץ. הנימוק: הנותן הוא ה'. לא רק לאבות הקדושים אלא לכל אחד ואחד מצאצאיהם. כל אחד יחשוב שהוא המקבל מאת ה', וממילא עליו לעמוד בדרישות: יישב את הארץ ואל תמכרנה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל בגלל הקול!

 בס"ד הכל בגלל הקול  / לפרשת כי תצא / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל לקראת הימים הנוראים העיסוק בהתרת נדרים מוגבר מאד: יש הנוהגים...