כוחן של אמונה ויראה במלחמות ישראל / לפרשת בשלח / אור החיים הקדוש
השבת ניזכר שוב בחיוב למחות את עמלק
ואת זכרו.
הסיבות לשנאו כתובות עם תחילת הפרשה:
אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב
בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא
אֱלֹהִים:
המפגש הלא מתוכנן לכאורה, הפגיעה באלה
שנחשלים פיזית או רוחנית (לפי מסורת חז"ל שהנחשלים אחריך הם החוטאים שפלטו
אותם ענני הכבוד), בעיתוי של סיום שיעבוד רב שנים, ובעיצומו של מסע מפרך - הם אלה
המציגים את עמלק באור שלילי במיוחד.
אולם המילים "ולא ירא
אלוקים" טרם הובררו: מי אינו ירא? ניתן אמנם לומר שזה עמלק - שלא ירא את ה'
גם אחרי כל ניסי ההצלה שאירעו לעם ישראל. אור החיים הקדוש מסביר שהמדובר הוא דווקא
בעם ישראל:
ואתה עיף ויגע וגו'. עיף עדיין משעבוד
מצרים ויגע מטורח הדרך, ואומרו "ולא ירא אלהים", פירוש, ובזה בא המורך
בלבבך יותר ממפעל עייפות ויגיעות, על דרך אומרו (ישעי' ל''ג) "פחדו בציון חטאים",
אבל אם היו צדיקים לא יפחדו ולא ירהו במלחמתו,
והעיר הכתוב בטעמים שמשניאים אותו
בלבנו כי הצר לישראל צרה גדולה שבא עליהם כאשר ידאה הנשר בלא ידיעה ... והם יגעים
ועייפים, ודבר המעמיד הכח ביכולת הנעלם (=הקב"ה. ר.כ) אין עמם מה שלא היה כן
בשאר כל המלחמות שמלבד שלא ייעפו ולא ייגעו במלחמות עוד להם כלם צדיקים יראי אלהים
נמוכי לב:
כלומר: מעבר לסיבות הטכניות שהוזכרו
לעיל כעייפות וכו', ישנה בעיה מהותית: העם חסר יראת אלוקים. יראת אלוקים היא כח
פועל במלחמות. היא מוסיפה עוז וגבורה. אדם הבוטח בה' ההולך עימו להלחם, נוסך בו
תעצומות, ואף מושך עליו סייעתא דשמיא, וכדברי הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ז):
ומאחר שייכנס אדם בקשרי המלחמה, יישען
על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה, ויידע שעל ייחוד השם הוא עושה מלחמה, וישים נפשו
בכפו ולא יירא ולא יפחד, ...וכל הנלחם בכל ליבו בלא פחד, ותהיה כוונתו לקדש את השם
בלבד--מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעו רעה, ויבנה לו בית נכון בישראל, ויזכה לו
ולבניו עד עולם, ויזכה לחיי העולם הבא:
וכו'
אם כן, נזכור כולנו השבת: מלחמה אצל
עמנו, ללא הבנת משמעות המשימה והשליחות, וללא חיבור אל מקור הכוח של האומה, בורא
עולם - יש בה חסרון גדול. דווקא נסיכת רוח קדושה אצל הלוחמים, הוספה ב"והיה מחנך
קדוש", תוספת יראת שמיים אצל הניגשים לקרב, בהן יש כוח מחזק ומעצים להיות
שותף בעולמו של הקב"ה למיגור וחיסול הרשעה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה