יום שלישי, 22 במרץ 2022

מתי הספקתם לדבר?!...

מתי הספקתם לדבר??... / לפרשת שמיני / מתורתו של רבינו כ'לפון משה הכהן זצוק"ל

כשקורה מותם הנורא של בני אהרון, משה רבינו מיד אומר מילות הרגעה לאחיו הנדהם וההמום:

"הוא אשר דבר ה', בקרובי אקדש".

היכן נאמרו מילים אלה? מתי דבר ה' את המילים הללו? שאלה זו נידונה אצל הפרשנים כמובן, ואנו נלמד את פירושו של מוהרמ"ך כדרכינו. מדבריו נראה יסוד חשוב מאד בהבנת מבנה התורה, ובגישה אליה (יד משה, ה'):

הוא אשר דבר ה' לאמר בקרובי אקדש. קשה: היכן דבר? ...

ולפי פשוטו נראה לעניות דעתי, דהקב”ה ביאר למשה פה אל פה את התורה הכתובה, בתכלית הביאורים והפרטים המסתעפים, ולא נכתבו בתורה. והיה משה רבינו עליו השלום מבאר לישראל ולאהרן וליהושע ולזקנים ממה שקדם לו מאת ה' מביאורי התורה, כלליה ופרטיה וסעיפיה ושריגיה...

ובכלל זה הודיעו ה' מאמר זה "בקרובי אקדש". ועל זה הוא שאמר "הוא אשר דבר ה' לאמר בקרובי אקדש". וכן נראה דעת הראב"ע ז"ל ד"ה הוא אשר דיבר ה'. וכן יש כמה כתובים על דרך זה.

אומר הרב: גם התורה שבכתב התחילה את דרכה כתורה בעל פה. ה' מלמד את המצווה, ואז את פירושיה (שהם החלקים שנשארו בתחום "התורה שבעל פה"). משם המסלול המוכר עליו גדלנו, והכתוב בפרקי אבות: משה ליהושע, יהושע לזקנים, וכן הלאה.

היה חכם איטלקי ענק, שחי לפני כ-130 שנה. ר' אליהו בן אמוזג זצ"ל. יש לו ספר שלם המרחיב ומעמיק ומוכיח טענה זו.

וזהו הפשט הגמור והאמתי לענ"ד, ובמקומם בעזרת האל וישועתו אזכירה עוד מזה.

הרב לא רואה בזה דרשה, או פירוש על דרך הרמז, אלא פשט מציאותי.

המבט הזה מחדד נקודה חשובה: פעמים רבות, לפעמים מתוך ענווה ולפעמים מתוך עצלות, איננו מעמיקים חקר במשמעותן של מצוות. מסתפקים באמירות "ככה כתוב", וזהו. אומר ר' משה (אשתמש פה בלשון של הרב שרקי שליט"א): לא בגלל שזה כתוב זו אמת, אלא בגלל שזו אמת זה נכתב! וממילא עלינו להעמיק חקר: מה האמת? מה הנימוק? מה המסר האלוקי?

כמובן, שלאחר מכן הקב"ה מכתיב למשה מה לעלות על הספר (וזה ייכנס ל"תורה שבכתב") ומה להשאיר למסירה בעל פה.

יהיה רצון שנזכה לעמוד על אמיתה של תורה, מתוך חיפוש האמת האלוקית באמת ובעמל.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הכל תלוי בך, חבר!

  בס"ד הכל תלוי בך, חבר / לפרשת מצורע / מתורת רבינו שמואל טייב זצ"ל בפרשתנו מספרת התורה על דרך התיקון של הצרעת. כמו שבתהליך יצ...