בס"ד
תהפוך את הדין לרחמים! /
לפרשת ואתחנן / מתורת רבנו רפאל כ'דיר צבאן זצוק"ל
תשוקתו של משה רבנו להכנס
לארץ מביאה אותו להתפלל עוד ועוד לביטול הגזירה, אך ללא הצלחה.
כך מסכם רבינו את הדיון
בדברי חז"ל (אות א):
"ואתחנן אל ה' בעת
ההיא" (ג, כג). אמרו רבותינו זכרונם לברכה (מדרש תנאים דברים פרק ג, כג)
תקט'"ו (515) תפלות כחשבון ואתחנ'ן וכחשבון תפל'ה התפלל משה רבנו עליו השלום
לבטל מעליו הגזירה שלא להכנס לארץ, אך לא נענה, והשם יתברך אמר לו "אל תוסף
דבר אלי עוד בדבר הזה".
המילה 'ואתחנן' אינה
מקרית בתחילת פרשתנו. הגימטריה שלה היא 515. זוהי גם הגימטריה של המילה 'תפילה'
(ללא י'). חז"ל אמרו שזהו רמז לכמות התפילות שהתפלל משה רק על עניין זה של
הכניסה לארץ ישראל!! ראו מה גדולה התשוקה של משה רבנו ע"ה להכנס לארץ הקודש!!
אולם לאור חידוש זה שואל
רבינו שאלה חשובה: מדוע התפלל משה רבנו דווקא כמות זו של תפילות? מה עומק המסר של
חז"ל באמרם שזה מניין התפילות, לא פחות ולא יותר?
ואפשר לומר מה שהתפלל רק
תקט"ו לא פחות ולא יותר, שהם כמספר "במדת הדין" שרצה להעביר מעליו
מדת הדין שהיתה בעת ההיא נגדו שלא להכנס לארץ. וזהו שאמר "ואתחנן אל ה' בעת
ההיא", כמנין ואתחנ'ן שהיא "במידת הדין", רציתי בתפילותי להפוך מדת
הדין למדת הרחמים, וזהו "אל ה'" שם הוי"ה רחמים, בעת ההיא, שהיתה
מדת הדין מתוחה עלי, לאמר לה הרף!
משה רבנו מרגיש שמידת
הדין המתוחה עליו היא המונעת ממנו את הכניסה לארץ. חז"ל אומרים (בראשית רבה
סג, ה) שהמילה "עתירה" נרדפת למילה "תפילה", כי התפילה היא
כמו 'עתר' – קילשון, הכלי החקלאי בו הופכים את התבואה מצד לצד. כך גם התפילה כוחה
להפוך את מידת הדין למידת הרחמים – ואת זאת מנסה משה רבנו לעשות.
זה רמוז במילים של
הפסוק: 'ואתחנן' - אני מתפלל כדי לשנות את מה שנגזר 'במדת הדין' ולשנות 'אל ה'',
אל מידת החסד והרחמים, שכן שם הויה ברוך הוא הוא השם של מידת החסד.
נלמד אנו את כוחה של
התפילה ועד כמה עלינו לפעול בכדי להתאמץ עד קצה היכולת להפוך את הדינים לרחמים!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה